CONSUMENT - ONLINE WINKELEN - 18.12.2008

Online shoppen over de grote plas

U wilt iets kopen in een Amerikaanse online shop, maar dan merkt u dat die niet levert in Europa. Hoe kunt u toch bestellen in zulke winkels?

Dat nogal wat Europeanen graag online willen kopen in de VS, is ook enkele slimme zaken­mensen niet ontgaan. Ze hebben daarom door­zend­diensten voor pakketten opgezet. Con­creet gaat dit zo: u tekent eerst in bij een dergelijke dienst en in ruil krijgt u een persoonlijk Ameri­kaans postadres. Bij het shoppen in Amerikaanse web­shops vult u telkens uw Amerikaanse post­adres in als lever­adres. Al uw pakketjes worden dan geleverd bij de doorzenddienst en die stuurt ze af­­zonderlijk of gebundeld door naar uw thuisadres.

Doorzenddiensten

Er bestaan al veel doorzenddiensten. De bekend­ste is Borderlinx (http://www.borderlinx.com), een bedrijf dat ook al samenwerkt met eBay. Andere diensten die goed aangeschreven staan, zijn Mailbox It (http://www.weship-it.com) en vooral Bongo (http://www.bongous.com). Voor sporadisch gebruik is het kleinschalige, Neder­landstalige FromUS2EU (http://www.fromus2eu.com) interessant.

Hoeveel kost dit?

Bij sommige diensten betaalt u eerst een zo­­genaamde set-up fee of startvergoeding. Daar­naast worden er soms abonnementskosten of een vergoeding per transactie (handling fee) in rekening gebracht. Verder zijn er de verzendkosten om het pakket van de VS naar u thuis te sturen.

Let op! Houd er rekening mee dat u in principe douanekosten (invoerrechten + BTW) moet be­­talen op de goederen die u invoert. Hoeveel die be­­dragen, hangt af van de waarde van de zending en van het soort goederen. Bij Borderlinx worden deze kosten meteen in rekening gebracht zodat u altijd weet waar u aan toe bent. De andere diensten laten de in­­klaring van de pakketten over aan de transporteur. Vaak speelt dan een dosis geluk mee of u al dan niet de douanekosten voor­geschoteld krijgt.

Tip. Reken voor u bestelt goed uit wat de zaak u in totaal kan kosten. Als vuistregel kunt u de douanekosten schatten op 25% van de totale waarde inclusief de verzendkosten.

Problemen met betalen?

Bij een online aankoop betaalt u meestal met een creditcard. Niet alle Amerikaanse webshops aan­vaarden echter buitenlandse creditcards. Soms wordt er u dan gevraagd om telefonisch contact op te nemen met de klantendienst. Men wil zo fraude uitsluiten. Lukt het niet om te betalen met een creditcard, is er echt geen andere bruikbare betaalmethode (bv. PayPal) en wilt u toch per se bij die ene webshop kopen, dan kunt u een beroep doen op de Personal Shopper-service die bv. Bongo en FromUS2EU aanbieden. In dat geval koopt de dienst de goederen in uw plaats en u hoeft slechts door te geven om welke shop en welk product het gaat.

Vraag uw eigen Amerikaanse postadres aan bij een dienst zoals Border­linx. Denk wel aan de extra kosten die zo’n dienst in rekening brengt om uw pakketjes door te sturen naar u en vergeet de mogelijke douanekosten (± 25%) niet.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01