Online shoppen over de grote plas
U wilt iets kopen in een Amerikaanse online shop, maar dan merkt u dat die niet levert in Europa. Hoe kunt u toch bestellen in zulke winkels?
Dat nogal wat Europeanen graag online willen kopen in de VS, is ook enkele slimme zakenÂmensen niet ontgaan. Ze hebben daarom doorÂzendÂdiensten voor pakketten opgezet. ConÂcreet gaat dit zo: u tekent eerst in bij een dergelijke dienst en in ruil krijgt u een persoonlijk AmeriÂkaans postadres. Bij het shoppen in Amerikaanse webÂshops vult u telkens uw Amerikaanse postÂadres in als leverÂadres. Al uw pakketjes worden dan geleverd bij de doorzenddienst en die stuurt ze afÂÂzonderlijk of gebundeld door naar uw thuisadres.
Doorzenddiensten
Er bestaan al veel doorzenddiensten. De bekendÂste is Borderlinx (http://www.borderlinx.com), een bedrijf dat ook al samenwerkt met eBay. Andere diensten die goed aangeschreven staan, zijn Mailbox It (http://www.weship-it.com) en vooral Bongo (http://www.bongous.com). Voor sporadisch gebruik is het kleinschalige, NederÂlandstalige FromUS2EU (http://www.fromus2eu.com) interessant.
Hoeveel kost dit?
Bij sommige diensten betaalt u eerst een zoÂÂgenaamde set-up fee of startvergoeding. DaarÂnaast worden er soms abonnementskosten of een vergoeding per transactie (handling fee) in rekening gebracht. Verder zijn er de verzendkosten om het pakket van de VS naar u thuis te sturen.
Let op! Houd er rekening mee dat u in principe douanekosten (invoerrechten + BTW) moet beÂÂtalen op de goederen die u invoert. Hoeveel die beÂÂdragen, hangt af van de waarde van de zending en van het soort goederen. Bij Borderlinx worden deze kosten meteen in rekening gebracht zodat u altijd weet waar u aan toe bent. De andere diensten laten de inÂÂklaring van de pakketten over aan de transporteur. Vaak speelt dan een dosis geluk mee of u al dan niet de douanekosten voorÂgeschoteld krijgt.
Tip. Reken voor u bestelt goed uit wat de zaak u in totaal kan kosten. Als vuistregel kunt u de douanekosten schatten op 25% van de totale waarde inclusief de verzendkosten.
Problemen met betalen?
Bij een online aankoop betaalt u meestal met een creditcard. Niet alle Amerikaanse webshops aanÂvaarden echter buitenlandse creditcards. Soms wordt er u dan gevraagd om telefonisch contact op te nemen met de klantendienst. Men wil zo fraude uitsluiten. Lukt het niet om te betalen met een creditcard, is er echt geen andere bruikbare betaalmethode (bv. PayPal) en wilt u toch per se bij die ene webshop kopen, dan kunt u een beroep doen op de Personal Shopper-service die bv. Bongo en FromUS2EU aanbieden. In dat geval koopt de dienst de goederen in uw plaats en u hoeft slechts door te geven om welke shop en welk product het gaat.