IN DE KIJKER - 09.09.2013

Betalingsproblemen? Hulp via woonlastenfaciliteit!

Als uw cliënt in de problemen komt bij het betalen van zijn hypotheek die is gesloten met Nationale Hypotheek Garantie, kan in bepaalde situaties de zogenaamde ‘woonlastenfaciliteit’ helpen. Hoe zit dat?

Uitstel van betaling

Woonlastenfaciliteit. Bij betalingsproblemen van de hypotheek kan een tijdelijk uitstel van betaling uitkomst bieden. Dit kan via de ‘woonlastenfaciliteit’. Dit is een faciliteit die aangeboden wordt door de geldverstrekker.

In welke gevallen? Uw cliënt komt hiervoor in aanmerking als hij een hypotheek heeft gesloten met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en hij in problemen is gekomen door:

  • werkloosheid;
  • arbeidsongeschiktheid;
  • relatiebeëindiging; of
  • overlijden van de partner.

In deze gevallen zal er namelijk vaak sprake zijn van een tijdelijke inkomensterugval.

Geen afstel maar uitstel!

Tijdelijke betalingsproblemen. De woonlastenfaciliteit kan het beste gebruikt worden in situaties waarbij er tijdelijk sprake is van betalingsproblemen en de waarde van de woning ten opzichte van de financiering nog ruimte biedt.

Tijdelijk uitstel van betaling. De faciliteit geeft namelijk recht op een tijdelijk uitstel van betaling voor een gedeelte van de hypotheeklasten. Dit uitstel is geen afstel, dus na een bepaalde periode moet men de volledige lasten inclusief de opgelopen achterstanden betalen.

Soort extra lening. De achterstanden worden als een soort lening bijgeschreven op de hypotheek. Deze extra lening zal nadat het inkomen weer voldoende is, of na een afgesproken maximum, in termijnen terugbetaald moeten worden. Hoe deze aflossing zal lopen, mag de geldverstrekker in overleg met de schuldenaar zelf bepalen.

NHG staat borg. De NHG zal naast de gewone lening ook borg staan voor de extra lening. Hierdoor zal de bank eerder bereid zijn deze financiering ook toe te staan.

Hoeveel uitstel?

Door de bank. Of de woonlastenfaciliteit daadwerkelijk wordt toegekend en voor hoeveel, wordt berekend door de geldverstrekker. Deze berekent allereerst op basis van de gedragscode wat er nog wel aan financieringslast betaald kan worden.

Maximaal 9%. Wat niet meer betaald kan worden, zal als extra lening op de hypotheek worden bijgeschreven met een maximum van 9% van de hypotheek, maar nooit meer dan het in de hypotheekakte vermelde bedrag. Let op. Er moet dus wel sprake zijn van extra ruimte in de hypotheekakte en dus in de waarde van de woning.

Door werkloosheid kan Anja haar hypotheek van €  200.000,- niet meer betalen. De maandlast van de hypotheek is € 850,-. Conform de gedragscode kan Anja op dit moment € 450,- per maand betalen. Anja voldoet ook aan de overige voorwaarden van de woonlastenfinanciering.

Ze moet nu € 450,- per maand betalen aan de bank en de rest, € 400,- per maand, wordt bij de financiering bijgeschreven tot maximaal € 18.000,- (9% van de hypotheek). Dit betekent dat Anja 45 maanden de tijd heeft om haar situatie te verbeteren. Na 45 maanden moet ze de volledige € 850,- betalen en een bedrag voor aflossing van de extra schuld van € 18.000,-. Hoeveel ze extra moet betalen, wordt via een betalingsregeling bij de bank geregeld.

De woonlastenfaciliteit is er voor werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, scheiding of overlijden van de partner. In die gevallen is tijdelijk uitstel van betaling mogelijk tot maximaal 9% van de NHG-lening. Adviseer uw cliënt contact op te nemen met zijn geldverstrekker.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01