AUTO VAN DE ZAAK - 23.02.2015

‘Leaserijder betaalt te veel belasting’, is dat (on)juist?

Volgens een van de bekende leasemaatschappijen betaalt de gemiddelde zakelijke rijder te veel belasting voor zijn leaseauto. Klopt dit verhaal en zo ja, hoe kunt u er zo goed mogelijk rekening mee houden?

Volgens LeasePlan is de bijtelling voor privégebruik gemiddeld hoger dan het voordeel dat men van de auto heeft. Hoe kan dat?

Milieu bepaalt bijtelling

Om het milieu te verbeteren, is de bijtelling gekoppeld aan de CO2 -uitstoot van de betreffende auto. Hoe meer uitstoot, hoe hoger de bijtelling. Het bedrag aan te betalen belasting is dus niet gekoppeld aan het werkelijke privévoordeel, oftewel: het aantal gereden privékilometers. Volgens onderzoek is gemiddeld 26% van het aantal afgelegde kilometers privé. Hierbij is ervan uitgegaan dat woon-werkverkeer zakelijk is. Wat is het voordeel van die 26%?

Bijtelling 11% redelijk. Volgens berekeningen die LeasePlan heeft laten uitvoeren, zou een bijtelling van 11% meer recht doen aan het privévoordeel van een auto. In deze berekeningen is uitgegaan van de totale autokosten inclusief btw.

Dure auto met hoge bijtelling taboe. Auto’s met een bijtelling hoger dan 11%, resulteren in een heffing over een privévoordeel dat er niet is. Op dit moment geldt alleen voor elektrische en hybride auto’s een lagere bijtelling, namelijk 4 respectievelijk 7%. Voor beide soorten auto’s geldt, indien ze vóór 2014 voor het eerst op kenteken zijn gezet, vijf jaar lang een bijtelling van 0%.

Hybride rijder in 2016 ook de klos. Vanaf 2016 gaat de bijtelling voor de hybride rijder naar 15%. Ook de hybride rijder gaat dus meer betalen dan het werkelijke privévoordeel. Alleen de berijder van een volledig elektrische auto blijft met een bijtelling van 4% ook in 2016 minder betalen dan het werkelijke privévoordeel.

Betaal niet te veel

Nu nog profiteren? Als u wilt voorkomen dat u of een van uw werknemers te veel betaalt, dan kan dit door nu nog te gaan voor een elektrische of hybride auto. De bijtelling ligt dit jaar nog onder de 11% en dit is dus minder dan het gemiddelde voordeel. De lage bijtelling geldt bovendien voor vijf jaar, ook bij tussentijdse verhoging van het percentage. Na deze periode is het de vraag of er nog auto’s zijn met een bijtelling onder de 11%. Wellicht alleen nog elektrische en is dat dan voor de meeste werknemers een reëlere optie dan thans.

Kilometers maken? In beginsel heeft ook degene die meer privé rijdt dan 26% van het totale aantal kilometers, kans om er fiscaal goed uit te springen. De huidige wijze van bijtelling betekent namelijk dat het voordeel oplevert de privéritten zo veel mogelijk met de auto van de zaak te maken. Het vaste bedrag aan bijtelling zorgt er immers voor dat wanneer dit omgeslagen wordt over een groter aantal privékilometers, de te veel betaalde belasting vermindert.

Extra bijtelling aanvechten

Extreem veel privékilometers. Onevenredig veel privékilometers kunnen de inspecteur ertoe brengen de bijtelling hoger te stellen dan de wettelijke percentages. Hij zal dit wel aannemelijk moeten maken, bijvoorbeeld als uit brandstoffacturen blijkt dat u de auto ook voor een of meer buitenlandse vakanties heeft gebruikt.

Dit komt overigens niet vaak voor en zoals uit de berekeningen van LeasePlan blijkt, is dit terecht. Verwijs hier dus naar, mocht u toch een keer met een naheffing geconfronteerd worden.

Als u wilt voorkomen dat u meer betaalt voor uw zakenauto dan het privévoordeel u oplevert, kies dan voor een auto met een bijtelling onder de 11%. Dit jaar kunt u dan nog kiezen uit een elektrische of hybride auto.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01