WEBDIENSTEN - ONLINE POLLS - 15.04.2015

SurveyMonkey in het nieuw

Via een online enquête komt u meer te weten over bv. de wensen van uw klanten. SurveyMonkey, de handige webtool die u hiermee wil helpen, werd onlangs in een nieuw jasje gestoken. Wij testten de nieuwe functies voor u uit.

Via een online enquête kunt u alvast gemakkelijk en snel informatie inwinnen bij uw klanten, medewerkers, club- of familieleden, enz. Er bestaan verschillende webtools die u de mogelijkheid bieden om zo’n ‘poll’ op uw website te plaatsen, waaronder LimeSurvey ( http://www.limesurvey.org ), Opinion Stage ( http://www.opinionstage.com ), SurveyGizmo ( http://www.surveygizmo.com ) en SurveyMonkey ( http://nl.surveymonkey.com ). Die laatste werd onlangs dus uitgebreid met een aantal nieuwe mogelijkheden.

Hoe begint u eraan?

SurveyMonkey heeft een Nederlandstalige interface. Na registratie gaat u er van start via de groene Enquête maken -knop. U krijgt dan de mogelijkheid om een compleet nieuwe enquête te maken of te vertrekken van een bestaand sjabloon. De templates zijn ondergebracht in verschillende categorieën, waaronder Feedback van klanten , Marktonderzoek , Evenementen , Personeel en organisatie , … U komt vervolgens terecht in een nieuw venster, waarin u via het linkermenu de inhoud en het uiterlijk van uw enquête naar uw hand kunt zetten.

De interface van SurveyMonkey is flink gewijzigd sinds ons laatste bezoek. Het Opbouwfunctie -menu laat u verschillende vragentypes toevoegen – zoals meerkeuzevragen, waarderingsschalen, keuzematrixen, tekstvakken, enz. Die kunt u helemaal aanpassen aan uw wensen. Heeft u een poll met meerdere vragen, dan kunt u die ook kopiëren en van plaats veranderen.

Het Thema’s -menu laat u kleuren kiezen die passen bij de look-and-feel van uw website.

Extra mogelijkheden

Via Opties kunt u o.a. uw bedrijfslogo integreren, maar weet wel dat deze mogelijkheid alleen bestemd is voor betalende gebruikers (vanaf € 25/maand op jaarbasis, zie http://goo.gl/icFofx voor alle details). Dat is ook het geval voor de functies in het Logica -menu. Daarmee kunt u bv. uw respondenten naar een volgende vraag of pagina in de enquête laten springen op basis van hun antwoord op een eerdere vraag. Ter info: er is ook een Vragenbank met voorbeeldvragen, maar die is naar onze mening eerder overbodig.

Wanneer uw enquête klaar is, krijgt u verschillende manieren aangeboden om die te delen met uw klanten. Dat kan bv. via een directe link, een code voor uw website, een post op Facebook of rechtstreeks via een e-mailmodule. Tip. Die e-mailmodule werd nu uitgebreid met nieuwe mogelijkheden, maar is wel alleen beschikbaar voor betalende klanten. Ze biedt verbeterde mailsjablonen, laat u contactpersonen vanuit bv. Gmail importeren en beheren, laat u groepen aanmaken (zodat u uw contactpersonen kunt sorteren en organiseren voor specifieke enquêtes), laat u persoonlijke herinneringen en bedankberichten verzenden, enz. Meer info hierover vindt u op http://goo.gl/pXsHQW .

Opvolgen

Zodra u uw poll gedeeld heeft met uw klanten, kunt u de resultaten ervan in realtime bekijken via Mijn enquêtes op uw persoonlijke gedeelte van de SurveyMonkey-site ( Resultaten analyseren ). Het is hier zelfs mogelijk om filters toe te passen op de antwoorden van de verschillende respondenten.

Probeer het vernieuwde SurveyMonkey om via online enquêtes te peilen bij uw klanten, medewerkers, clubleden, enz. Ook de directe e-mailmogelijkheden zijn uitgebreid, maar die zijn alleen toegankelijk voor betalende gebruikers.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01