SurveyMonkey in het nieuw
Via een online enquête kunt u alvast gemakkelijk en snel informatie inwinnen bij uw klanten, medewerkers, club- of familieleden, enz. Er bestaan verschillende webtools die u de mogelijkheid bieden om zo’n ‘poll’ op uw website te plaatsen, waaronder LimeSurvey ( http://www.limesurvey.org ), Opinion Stage ( http://www.opinionstage.com ), SurveyGizmo ( http://www.surveygizmo.com ) en SurveyMonkey ( http://nl.surveymonkey.com ). Die laatste werd onlangs dus uitgebreid met een aantal nieuwe mogelijkheden.
Hoe begint u eraan?
SurveyMonkey heeft een Nederlandstalige interface. Na registratie gaat u er van start via de groene Enquête maken -knop. U krijgt dan de mogelijkheid om een compleet nieuwe enquête te maken of te vertrekken van een bestaand sjabloon. De templates zijn ondergebracht in verschillende categorieën, waaronder Feedback van klanten , Marktonderzoek , Evenementen , Personeel en organisatie , … U komt vervolgens terecht in een nieuw venster, waarin u via het linkermenu de inhoud en het uiterlijk van uw enquête naar uw hand kunt zetten.
De interface van SurveyMonkey is flink gewijzigd sinds ons laatste bezoek. Het Opbouwfunctie -menu laat u verschillende vragentypes toevoegen – zoals meerkeuzevragen, waarderingsschalen, keuzematrixen, tekstvakken, enz. Die kunt u helemaal aanpassen aan uw wensen. Heeft u een poll met meerdere vragen, dan kunt u die ook kopiëren en van plaats veranderen.
Het Thema’s -menu laat u kleuren kiezen die passen bij de look-and-feel van uw website.
Extra mogelijkheden
Via Opties kunt u o.a. uw bedrijfslogo integreren, maar weet wel dat deze mogelijkheid alleen bestemd is voor betalende gebruikers (vanaf € 25/maand op jaarbasis, zie http://goo.gl/icFofx voor alle details). Dat is ook het geval voor de functies in het Logica -menu. Daarmee kunt u bv. uw respondenten naar een volgende vraag of pagina in de enquête laten springen op basis van hun antwoord op een eerdere vraag. Ter info: er is ook een Vragenbank met voorbeeldvragen, maar die is naar onze mening eerder overbodig.
Wanneer uw enquête klaar is, krijgt u verschillende manieren aangeboden om die te delen met uw klanten. Dat kan bv. via een directe link, een code voor uw website, een post op Facebook of rechtstreeks via een e-mailmodule. Tip. Die e-mailmodule werd nu uitgebreid met nieuwe mogelijkheden, maar is wel alleen beschikbaar voor betalende klanten. Ze biedt verbeterde mailsjablonen, laat u contactpersonen vanuit bv. Gmail importeren en beheren, laat u groepen aanmaken (zodat u uw contactpersonen kunt sorteren en organiseren voor specifieke enquêtes), laat u persoonlijke herinneringen en bedankberichten verzenden, enz. Meer info hierover vindt u op http://goo.gl/pXsHQW .
Opvolgen
Zodra u uw poll gedeeld heeft met uw klanten, kunt u de resultaten ervan in realtime bekijken via Mijn enquêtes op uw persoonlijke gedeelte van de SurveyMonkey-site ( Resultaten analyseren ). Het is hier zelfs mogelijk om filters toe te passen op de antwoorden van de verschillende respondenten.