VERKOOP - 30.03.2017

Uw cliënt geeft akkoord met een appje

Cliënten appen tegenwoordig bijna altijd, ook over belangrijke zaken. Is een antwoord in WhatsApp voldoende of is het beter om per e-mail te bevestigen?

Het draait allemaal om bewijs. Als uw cliënt achteraf iets ontkent of zegt het anders begrepen te hebben, dan weet iedereen dat wat mondeling besproken is moeilijk te reconstrueren is. Dan is het heel handig als bepaalde correspondentie en informatie schriftelijk is vastgelegd. In deze tijd wordt er veel via sociale media gecorrespondeerd. De fax en de brief zijn uit de tijd, maar zelfs e-mailen raakt uit de mode door WhatsApp en Messenger. Is een antwoord of waarschuwing in WhatsApp voldoende of kunt u sommige dingen maar beter per e-mail bevestigen?

Zonder tegenspraak ... In de rechtspraak wordt volop geaccepteerd dat schriftelijk vastleggen op meer manieren kan dan alleen per brief, maar daar zitten grenzen aan. Als in een rechtszaak de andere partij niet betwist dat de appgeschiedenis juist is weergegeven, is er niets aan de hand, dan kijkt de rechter ook naar appcorrespondentie. Maar hoe betrouwbaar is die appgeschiedenis? Als de ander die betwist, moet er meer informatie op tafel komen. De provider kan soms bepaalde gegevens verstrekken die het verhaal ondersteunen. Maar dan nog ...

Afhankelijk van de omstandigheden. Stel, uw cliënt geeft zijn akkoord voor de verkoop van zijn woning onder de vraagprijs. Dan kan van u als makelaar worden verwacht dat u iets meer vastlegt dan alleen een ‘ja’ op de vraag of het akkoord is. Dan is het aan te raden om uw zorgplicht iets serieuzer te nemen. Er mag immers geen enkel misverstand zijn over de inhoud van de deal waarop uw cliënt ‘ja’ zegt. Bovendien maakt de appgeschiedenis waarschijnlijk niet duidelijk welke afwegingen er zijn geweest in het onderhandelingstraject. Appberichten zijn immers vaak erg kort, waardoor meer ruis kan ontstaan.

Dus toch bevestigen? Bevestig de afspraken nog eens per e-mail en leg daarin goed vast waar het precies om gaat. Mail bovendien de chatgeschiedenis van WhatsApp door naar uw e-mailadres en bewaar dat in het cliëntendossier. Stuur het eventueel zelfs naar uw cliënt. Zo voorkomt u dat onduidelijkheid kan bestaan over de gemaakte afspraken.

Ook appjes leveren een bewijs van wat is afgesproken. De invulling van uw zorgplicht als een goed makelaar kan vragen om een bevestiging per e-mail.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01