WEBDIENSTEN - ONLINE COMMUNITY’S - 24.05.2017

Hoe zet u social media slim in?

Bijna iedereen is tegenwoordig aanwezig op sociale netwerken. Dat geldt ook voor uw (potentiële) klanten. Hoe speelt u daar als ondernemer slim op in? Wij verzamelden zes tips van verschillende experts.

Kijk naar uw doelgroep

Aandacht voor sociale netwerken hoort thuis in elke marketingstrategie. Gaat u ervan uit dat een Facebook-pagina wel zal volstaan? Dat is helaas niet altijd waar. Welke sociale kanalen uw (potentiële) klanten vandaag gebruiken, verschilt naargelang de leeftijd. Facebook is populair bij zowel jongeren als ouderen, terwijl bv. Instagram en Snapchat vooral een jong publiek aanspreken. Meer hierover leest u o.a. op Smart Insights ( https://goo.gl/WSldU3 ). Wilt u dus een bepaalde doelgroep nog beter bereiken, dan kunt u daarvoor specifieke netwerken inzetten.

Tip. Gebruikt u diverse sociale kanalen, dan helpt een tool als Hootsuite ( http://www.hootsuite.com ) bij het beheer en de opvolging ervan.

Wakker de ‘gunfactor’ aan

Sociale netwerken kunnen helpen meer mensen naar uw zaak te lokken. Belangrijk is wat marketeers de ‘gunfactor’ noemen: het geheel van factoren die ervoor zorgen dat klanten u iets gunnen en dus liever in uw zaak kopen dan elders.

Tip. Experts zijn van mening dat social media kunnen helpen bij het aanwakkeren van die gunfactor. Maar dat gebeurt alleen wanneer u mensen raakt met leuke, boeiende of grappige verhalen. Gebruik sociale kanalen dus niet voor het delen van acties, maar wel voor het vertellen van een eigen verhaal.

Vermijd commerciële posts

Hoed u voor te veel commerciële praatjes: in 9 op de 10 posts mag u het niet hebben over uw producten of diensten. Onderaan een kleine commerciële boodschap kan natuurlijk wel.

Tip. Ga vooral op zoek naar verhalen achter de schermen: wie zijn uw leveranciers, waar kopen zij hun materialen, wie zijn uw medewerkers, … Zo leren uw klanten uw bedrijf echt kennen. En dat is belangrijk, want volgens experts triggert emotie interactie. Let op!  Uiteraard moet u wel onderwerpen aanhalen die voldoende interessant zijn voor uw doelgroep.

Denk ook aan video

Vergeet ook de kracht van video niet. Met een smartphone maakt u gemakkelijk en goedkoop filmpjes, die u kunt verspreiden via social media. Tracht nieuwe mogelijkheden te zien en er iets mee te doen. Facebook laat zelfs toe om een livevideo in real time te delen van bv. een openhuisdag.

Gebruik ambassadeurs

Schakel uw werknemers ook in als ambassadeurs en stimuleer hen om uw berichten te verspreiden via hun eigen netwerken. Tracht uw klanten eveneens aan te moedigen om uw verhalen via hun kanalen te delen.

Wees geduldig en volhoudend

Besef dat een goede socialmedia-strategie tijd en inspanningen vergt en niet onmiddellijk tot extra verkoop zal leiden. Uiteindelijk zal ze haar vruchten afwerpen, maar u moet wel voldoende geduld hebben. Marketeers vergelijken investeren in social media dan ook met het lopen van een marathon, i.p.v. een sprint.

Beschouw uw socialmedia-strategie niet als een sprint, maar wel als een marathon. Focus niet alleen op Facebook, maar kies uw kanalen in functie van uw doelgroep. Vermijd te veel commerciële posts en vertel een verhaal.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01