INTERNETCONNECTIE - WIFI - 29.09.2017

Gratis wifi aanbieden aan uw klanten?

Studies tonen aan dat klanten hun ‘wachtbeleving’ belangrijker vinden dan de werkelijke wachttijd. Door wifi in uw bedrijf aan te bieden, zorgt u ervoor dat hun verblijf er aangenamer wordt.

Waarom zou u het doen?

Iedereen is online. Al uw klanten hebben vandaag een toestel met een internetverbinding op zak. Naast smartphones, tablets en laptops worden ook ‘wearables’ zoals horloges, fitnesstrackers en slimme kleding almaar populairder. Door de opkomst van het ‘Internet of Things’ verwacht men binnen drie jaar (naargelang van de bron) tussen 25 en 200 miljard geconnecteerde apparaten.

Aangenamere beleving. Moeten uw klanten wachten omdat het druk is in uw winkel, omdat ze te vroeg zijn voor hun afspraak of omdat hun auto een onderhoudsbeurt krijgt? Een televisie of enkele tijdschriften kunnen dan helpen om de tijd te doden, maar ook wifi kan de wachtbeleving aangenamer maken. Of komen uw klanten gewoon een kopje koffie drinken in uw brasserie? Ook zij of hun kinderen hebben dan graag internet. En hoewel data-abonnementen alom verspreid zijn, is het beschikbare 4G-volume – zeker bij jongeren – snel opgebruikt. Gratis wifi is dus zeker welkom.

Extra voordelen. Internet in uw bedrijf is niet alleen interessant om bestaande klanten tevreden te houden. Met een raamsticker die vermeldt dat u gratis wifi aanbiedt, lokt u wellicht ook nieuwe mensen naar binnen. Tip.  Wanneer u hen laat aanmelden voordat ze internettoegang krijgen, kunt u bovendien nuttige gegevens (zoals hun e-mailadres of leeftijd) verzamelen. Die kunt u daarna gebruiken voor gerichte campagnes.

Waarop moet u letten?

  • Plaats de wifirouter zo centraal mogelijk voor een optimale dekking in uw bedrijf. Is dat onvoldoende, overweeg dan een ‘repeater’ of ‘range extender’ om het netwerk uit te breiden.
  • Zorg voor een scheiding met uw zakelijk wifinetwerk door uw gastennetwerk een eigen naam en toegangscode te geven. Moderne routers bieden vaak de mogelijkheid om twee gescheiden netwerken in te stellen.
  • Een open netwerk – dus zonder toegangscode – is geen goed idee. Hiermee kunnen ook niet-klanten gebruik maken van uw gastvrijheid. Zorg wel voor een gebruiksvriendelijke toegangscode en communiceer die duidelijk.
  • Gebruik de beste ‘WPA2’-beveiliging voor uw netwerk: die zorgt ervoor dat alle doorgestuurde gegevens versleuteld worden.
  • Laat uw klanten de gebruiksvoorwaarden aanvaarden. Schakel eventueel een jurist in die nagaat of u iets over het hoofd ziet.

Op welk bedrag moet u rekenen?

Een internetabonnement kost u al snel zo’n € 40/maand, maar wellicht heeft u er al een voor uw bedrijf. Mogelijk moet u het wel upgraden naar een grotere capaciteit. Dat kan u maandelijks enkele tientallen euro’s extra kosten.

Overweeg eventueel een wifihotspot van een telecomaanbieder. Die laat u een speciale welkomstpagina instellen met eigen tekst, gebruiksvoorwaarden en zelfs reclame. U kunt hiervoor codes gebruiken die uw klanten gedurende een beperkte tijd toegang geven. Reken hiervoor wel op minstens € 50/maand.

Tip.  Meer tips vindt u o.a. op de informatieve pagina’s van Facebook ( https://www.facebook.com/business/facebook-wifi ).

Bied niet zomaar een open wifinetwerk aan, maar zorg wel voor een gebruiksvriendelijke toegangscode voor uw klanten. Laat hen steeds de gebruiksvoorwaarden aanvaarden en voorzie in een goede beveiliging.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01