RECHT - 19.01.2018

Hoe komt u aan een goed logo?

Voor een nieuw bedrijf, nieuw product of nieuwe dienst heeft u een nieuw logo nodig. U vraagt een specialist om zo’n logo te ontwerpen. Wat komt daar dan bij kijken? Wat moet u van tevoren heel goed afspreken?

Een goed logo moet passen bij uw bedrijf, uw product en bij datgene dat u wilt uitstralen. Een goed logo heeft ook niet te veel toeters en bellen. Een eenvoudig logo is immers makkelijker te herkennen, te begrijpen en te onthouden. Let op. Een logo moet tegenwoordig breed toepasbaar zijn, van website tot billboard. Tip. Als de ontwerper u een logo voorstelt, moet u dat logo snel en zonder uitleg kunnen snappen.

De ontwerper is de eigenaar

De ontwerper is de eigenaar van het ontwerp. Ook als u daar gewoon voor betaald heeft. Hij heeft het zogenaamde ‘auteursrecht’. U mag daarom het logo alleen gebruiken daar waar u het voor gevraagd heeft en u mag het logo niet veranderen. Gelukkig streven de meeste ontwerpers een werkbare situatie met de opdrachtgever na.

Wilt u zekerheid? Als u zekerheid wenst, probeer dan het auteursrecht aan u te laten overdragen. U mag dan het logo voor alles gebruiken zonder elke keer om toestemming te moeten vragen. Als u voor uw kerstkaart kerstballen aan het logo wilt toevoegen, dan kan dat. Maar … veel ontwerpers willen het auteursrecht niet overdragen. En dan is het heel belangrijk dat u van tevoren bepaalde dingen goed afspreekt.

Wat moet u goed afspreken?

Aantal ontwerpen. Spreek af hoeveel ontwerpen u krijgt en hoe vaak u een ontwerp dus mag afkeuren. Let op. Soms krijgt u één ontwerp en is het aantal aanpassingen beperkt tot twee of drie.

Waarvoor te gebruiken? Vraag de ontwerper waarvoor u het logo mag gebruiken en waar dit staat omschreven. Denk aan o.a. drukwerk, online toepassingen, binnen-/buitenland, enz.

Aanpassingen. Spreek af dat u aanpassingen mag aanbrengen, bijv. de kerstballen toevoegen voor uw kerstkaart. Of dat u het logo voor het nieuwe aanstaande product mag aanpassen.

Download de ‘White paper Betaald is betaald, toch?’ met praktische tips van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. U vindt dit document op http://tipsenadvies.nl/download (TA 24.11.05).

Wat heeft u nodig en wat krijgt u?

Vervelend, u krijgt een logo toegestuurd en na enkele dagen mist u het logo voor uw Facebookpagina. U vraagt en krijgt een nieuw bestand, en een rekening. Leg voordat u de opdracht verstrekt goed vast wat u precies gaat krijgen.

Mapje met alle bestanden. Denk aan kleine en grote logo’s, en aan diverse bestandssoorten zoals .jpg en het transparante .png.

Socialemedialogo’s. Facebook, LinkedIn en Twitter hanteren voor uw bedrijfspagina’s allemaal hun eigen afmetingen voor profielfoto’s, logo’s, achtergrondafbeeldingen, e.d.

Kleurcodes. Eenzelfde kleur lijkt anders op een beeldscherm dan op drukwerk. Daarom worden daar kleurcodes voor gebruikt die bijv. uw drukker moet weten. Vraag de ontwerper naar die codes. Voor drukwerk PMS-kleuren en voor het beeldscherm RGB- en HEX-kleuren.

Lettertypes. De lettertypes die gebruikt zijn in uw logo, wilt u wellicht ook elders toepassen. Vraag dus naar de gebruikte lettertypes (fonts).

Een goed logo is makkelijk te begrijpen, te herkennen en te onthouden. Zet samen met de ontwerper duidelijk op papier waar u het logo voor mag gebruiken, of u het aan mag passen en wat u precies gaat krijgen (bestandstypen, socialemedialogo’s, kleurcodes en lettertypes).

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01