Recht - Handelspraktijken

Recentelijk toegevoegde tips & adviezen

ZAKENDOEN - 06.11.2023

Dat is schrikken … een klant failliet, hoe kunt u dit eerder herkennen?

Het aantal faillissementen neemt toe, aldus de media, en daarmee ook het risico dat u niet betaald krijgt. Hoe herkent u klanten die in zwaar weer verkeren, zodat u tijdig actie kunt nemen?
Lees meer

HUUR BEDRIJFSRUIMTE - 05.10.2023

Prijsstijgingen bij verhuur retail en horeca zorgt voor het openbreken van bestaande contracten

In de meeste huurovereenkomsten middenstandsbedrijfsruimte zit een mogelijkheid om de huurprijs te indexeren. Bij een hoge inflatie betekent dat ook een hoge jaarlijkse indexering. Gelukkig is hier wel iets aan te doen. Lees verder ...
Lees meer

RECHT - 05.10.2023

Muziek in showroom of op werkvloer auteursrechtelijk gezien

Op muziek is het auteursrecht van toepassing. Iemand heeft tenslotte ooit de muziek bedacht en gemaakt. Dat betekent dat u voor het afspelen van de muziek toestemming moet vragen. Hoe zit dat?
Lees meer

WET- EN REGELGEVING - 08.09.2023

Wie kent de regels over wegwerpplastic nog?

Om plasticafval in de natuur te verminderen, zijn er allerlei strenge regels ingevoerd voor het bakje in het cafetaria, het zakje in de supermarkt en de statiegeldflesjes. Kent u al deze regels? Tijd voor een overzicht …
Lees meer

HANDELSPRAKTIJK - 08.09.2023

Pas op voor agressieve verkooppraktijken van energieleveranciers

Het is voor energieleveranciers weer interessant om vaste contracten aan te bieden. Voor een, twee of voor drie jaar, dus er worden weer meer particulieren en ondernemers gebeld om over te stappen. Let op 1.  De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor agressieve verkooppraktijken. Er wordt bijv. onterecht gezegd dat de huidige leverancier bijna failliet is of er worden lagere tarieven aangeboden dan dat u nu heeft, terwijl dat helemaal niet zo is. Soms zijn de genoemde tarieven inclusief energiebelasting en btw en soms exclusief. Pas dus op dat u geen appels met peren vergelijkt. Let op 2.  Het kan ook zijn dat u als ondernemer een zakelijk contract krijgt aangeboden met ‘veel betere voorwaarden’, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn. Vraag naar de verschillen en oordeel zelf. Tip 1.  Als consument heeft u altijd een betere bescherming dan als ondernemer. Zeg nooit zo maar ‘ja’ tegen een telefonisch aanbod. Check eerst of uw huidige contract variabel of vast is en wat de huidige tarieven zijn. Bent u tevreden met uw huidige leverancier, check dan of deze niet ook een vast contract kan aanbieden. Tip 2.  Op Consuwijzer ( https://bit.ly/3JcxAPQ ) vindt u overstapadvies. ...
Lees meer

WET- EN REGELGEVING - 08.09.2023

Nieuwe wetgeving onveilige consumentproducten

Om de consument te beschermen tegen brandgevaar, gezondheidsschade en gevaar voor kinderen, komt er Europese wetgeving aan. Voor welke producten gaat deze wetgeving gelden en vanaf wanneer?
Lees meer
Recht - Handelspraktijken

Meest gelezen tips & adviezen

HUUR BEDRIJFSRUIMTE - 05.10.2023

Prijsstijgingen bij verhuur retail en horeca zorgt voor het openbreken van bestaande contracten

In de meeste huurovereenkomsten middenstandsbedrijfsruimte zit een mogelijkheid om de huurprijs te indexeren. Bij een hoge inflatie betekent dat ook een hoge jaarlijkse indexering. Gelukkig is hier wel iets aan te doen. Lees verder ...
Lees meer

ZAKENDOEN - 06.11.2023

Dat is schrikken … een klant failliet, hoe kunt u dit eerder herkennen?

Het aantal faillissementen neemt toe, aldus de media, en daarmee ook het risico dat u niet betaald krijgt. Hoe herkent u klanten die in zwaar weer verkeren, zodat u tijdig actie kunt nemen?
Lees meer

HANDELSPRAKTIJK - 08.09.2023

Pas op voor agressieve verkooppraktijken van energieleveranciers

Het is voor energieleveranciers weer interessant om vaste contracten aan te bieden. Voor een, twee of voor drie jaar, dus er worden weer meer particulieren en ondernemers gebeld om over te stappen. Let op 1.  De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor agressieve verkooppraktijken. Er wordt bijv. onterecht gezegd dat de huidige leverancier bijna failliet is of er worden lagere tarieven aangeboden dan dat u nu heeft, terwijl dat helemaal niet zo is. Soms zijn de genoemde tarieven inclusief energiebelasting en btw en soms exclusief. Pas dus op dat u geen appels met peren vergelijkt. Let op 2.  Het kan ook zijn dat u als ondernemer een zakelijk contract krijgt aangeboden met ‘veel betere voorwaarden’, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn. Vraag naar de verschillen en oordeel zelf. Tip 1.  Als consument heeft u altijd een betere bescherming dan als ondernemer. Zeg nooit zo maar ‘ja’ tegen een telefonisch aanbod. Check eerst of uw huidige contract variabel of vast is en wat de huidige tarieven zijn. Bent u tevreden met uw huidige leverancier, check dan of deze niet ook een vast contract kan aanbieden. Tip 2.  Op Consuwijzer ( https://bit.ly/3JcxAPQ ) vindt u overstapadvies. ...
Lees meer

Bekijk my Tips & Advies in ...


Geniet van een onbeperkte toegang tot mijn Tips & Advies

Download de app

Cookiebeleid