EMBALLAGE - 06.03.2018

Saldo emballage op papier niet gelijk aan uw voorraad?

Stel, na het feestgedruis besluit u opruiming te houden in uw voorraadruimte. U ontdekt dat u veel minder emballage heeft dan dat op papier aanwezig zou moeten zijn. Hoe voorkomt u zoiets en waar moet u vooral voor waken?

Overschot of tekort? U kunt dus op papier meer of minder emballage in voorraad hebben dan in werkelijkheid. Wat moet u in elke situatie doen?

Emballage is breed assortiment

Onder emballage wordt verstaan alles wat met de verpakking van een product te maken heeft, zoals flessen, fusten, emmers, dozen, pallets, kratten, e.d. Zo onderscheiden we:

  • eenmalige emballage. Verpakkingsmateriaal voor eenmalig gebruik dat na gebruik geen waarde meer heeft, zoals dozen of emmers. De kosten van deze verpakking worden in de productprijs doorberekend;
  • meermalige emballage. Verpakkings-materiaal voor meermalig gebruik en dat in goede staat een waarde heeft. Denk aan bepaalde flessen, kratten, fusten en pallets. Voor deze verpakkingen betaalt u statiegeld.

Wij hebben het in dit artikel over meermalige emballage waar u dus statiegeld voor betaalt.

Meer emballage op papier

Heeft u meer emballage op papier staan dan dat u in werkelijkheid heeft geteld, dan kan dat verschillende oorzaken hebben, zoals:

  • het niet registreren van breuk of verlies van emballage;
  • het niet tellen van emballage;
  • het niet juist verwerken van de restitutie van ingeleverde emballage in de administratie.

Let op. Vergeet niet naast de lege emballage ook de volle of reeds aangebroken emballage mee te tellen. Dat wordt nog wel eens vergeten.

Tip. Controleer of de restitutie van de ingeleverde emballage op de facturen apart vermeld staat en niet wordt verrekend (gesaldeerd) met ingekochte producten. Let op. Grote emballageverschillen verlagen uw (bruto)winstmarge.

Per soort administreren?

Wordt de emballage in uw administratie niet per soort geadministreerd, dan kunt u niet uit uw administratie aflezen hoeveel statiegeld en van welke soort er in uw horecabedrijf circuleert. Uiteraard doet u dat niet voor elk flesje, maar de kostbare emballage zoals koolzuurflessen en fusten tikken wel flink aan. Tip. Zorg ervoor dat de emballage direct op de desbetreffende voorraadrekening geboekt wordt, zodat u uit uw administratie af kunt lezen hoeveel en welke emballage u heeft uitstaan. Zo kunt u meteen nagaan bij welke emballage het fout gaat.

Voorraad St. Voorraad op papier St. Getelde voorraad
Bierfusten à € 30,- 10 € 300,- 5 € 150,-

Dus? U ziet nu in een oogopslag dat u vijf bierfusten mist. Deze bent u wellicht vergeten te tellen, zijn niet door uw leverancier gecrediteerd of zijn zelfs ontvreemd. Het gaat toch om € 300,-.

Minder emballage op papier? Een tekort aan emballage op papier kan als oorzaak hebben dat de emballage niet juist in de administratie is verwerkt.

Let op. Dit kan ook leiden tot de verdenking van ‘zwarte inkoop’. Dus ook hier is het belang groot om het verschil te achterhalen. Dit kan alleen als u de emballage per soort administreert en checkt in uw administratie.

Zorg ervoor dat de emballage direct op de desbetreffende voorraadrekening geboekt wordt, zodat u uit uw administratie af kunt lezen hoeveel en welke emballage u heeft uitstaan. Doe dat vooral bij kostbare emballage zoals fusten en koolzuurflessen. Voorkom dat de fiscus later ‘zwarte inkoop’ veronderstelt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01