INSPECTIE - 15.06.2018

Openbare calamiteitenmeldingen door ziekenhuizen

Alle zorgaanbieders moeten een calamiteit direct melden bij de IGJ. Het Ministerie van VWS heeft onlangs een lijst vrijgegeven met daarop 2.000 meldingen van ziekenhuiscalamiteiten in 2016 en 2017. Wat kunt u daarvan leren?

Verplichting Wkkgz. Iedere zorgaanbieder, van ziekenhuis tot solistisch werkende zorgverlener, moet een calamiteit (direct) melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Dat is vastgelegd in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De IGZ (destijds) heeft een brochure gemaakt voor het melden door zorginstellingen.

Download de brochure ‘Calamiteiten melden aan de IGZ’ van http://tipsenadvies-medicus.nl/download (MD 11.07.02).

Wat is een calamiteit?

Bij een calamiteit gaat het om een patiënt die:

  • ernstige schade heeft opgelopen of zelfs is overleden;
  • door een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis;
  • die betrekking heeft op de kwaliteit van zorg.

Voorbeeld.Verpleegkundigen hebben te hoge bloedsuikerwaarden in de dagcurve niet opgemerkt, waardoor de patiënt is overleden. Of een patiënt is van de operatietafel gevallen.

Schuld. Een calamiteit betekent niet automatisch dat de betrokken zorgverlener ook verwijtbaar onjuist of onzorgvuldig heeft gehandeld.

Wanneer moet u melden?

Onderzoek. Als het duidelijk is dat er sprake is van een calamiteit, moet de zorgaanbieder binnen drie werkdagen een melding doen bij de IGJ. Tip. Bij twijfel of een bepaalde gebeurtenis een calamiteit is, mag een zorgaanbieder eerst zelf onderzoek doen. Dit onderzoek mag maximaal zes weken duren.

Bij twijfel melden. Is er na dat onderzoek nog steeds twijfel, dan adviseert de IGJ om toch te melden. Als de gebeurtenis niet of niet op tijd gemeld wordt, riskeert de zorginstelling namelijk een boete van maximaal € 33.500,-.

Lijst van calamiteitenmeldingen

Na Wob-verzoek. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft onlangs een lijst gepubliceerd van bijna 2000 meldingen van ziekenhuiscalamiteiten bij de IGJ. Het gaat om de periode tussen januari 2016 en oktober 2017, na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) door RTL Nieuws. De lijst bevat onder meer gegevens over welk ziekenhuis de melding heeft gedaan, wanneer de calamiteit plaatsvond, het geslacht en de leeftijd van de patiënt en of de patiënt wel of niet overleed als gevolg van de gebeurtenis.

Download het ‘Besluit Wob-verzoek over calamiteiten in Nederlandse ziekenhuizen’ en het ‘Calamiteitenoverzicht’ van http://tipsenadvies-medicus.nl/download (MD 11.07.02).

Toename aantal meldingen

Tussen 1 januari 2016 en 9 oktober 2017 meldden ziekenhuizen 1965 calamiteiten aan de IGJ. In die periode kwamen er bij de inspectie meer meldingen van calamiteiten binnen dan het jaar ervoor. Hoewel incidenten en calamiteiten zelden verwijtbaar zijn, neemt de IGJ maatregelen als risico’s niet adequaat worden aangepakt en er dus niet van wordt geleerd. Tip. Meldt een calamiteit bij de IGJ. Onderzoek een voorval eventueel en doe bij twijfel een melding.

Het is belangrijk om calamiteiten te melden, dat op tijd te doen en van het calamiteitenonderzoek te leren. Als de risico’s niet adequaat worden aangepakt, kan de IGJ maatregelen nemen. Onderzoek of een gebeurtenis een calamiteit is, mag maximaal zes weken duren. Is er dan nog twijfel, meld het dan.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01