INTERNET - 13.09.2018

Het UWV stapt over op eHerkenning, wat moet u hiermee?

Om de veiligheid van het berichtenverkeer te optimaliseren, gaat het UWV gebruikmaken van eHerkenning. Maar wat is eHerkenning eigenlijk, hoe werkt het en wat kost het? Bent u verplicht hieraan mee te doen?

De digitalisering van onze maatschappij neemt in rap tempo toe. De laatste tijd gaat dat echter ook gepaard met de nodige schandalen op het gebied van de veiligheid. Die laat nogal eens te wensen over. Het is dan ook niet voor niets dat het UWV nog dit jaar overstapt op eHerkenning.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een digitaal hulpmiddel waarmee u toegang kunt krijgen tot diverse overheidsdiensten en bedrijven.

Tip. Door gebruik te maken van eHerkenning hoeft u niet langer verschillende inlogcodes en bijbehorende wachtwoorden te gebruiken.

eHerkenning UWV. Ook het UWV gaat eHerkenning gebruiken. De ingangsdatum is 1 november 2018, vooralsnog op vrijwillige basis. Een jaar later, dus op 1 november 2019 wordt eHerkenning verplicht gesteld. Bijv. ziekte- en herstelmeldingen moet u dan via eHerkenning doorgeven.

Veiligheidsniveaus

eHerkenning kent vijf veiligheidsniveaus, onderverdeeld in 1, 2, 2a, 3 en 4. Het UWV gaat niveau 3 gebruiken. Hoe hoger het veiligheidsniveau, hoe meer zekerheid er verkregen wordt over uw identiteit. Op dit niveau logt u in met een gebruikersnaam en wachtwoord, aangevuld met een sms-code of pincode. Met een hoger veiligheidsniveau kunt u ook inloggen bij organisaties met een lager veiligheidsniveau.

Let op. Andersom werkt dat niet, dus is het verstandig een veiligheidsniveau te kiezen waarmee u kunt inloggen bij de organisaties waarmee u zakendoet. Tip. U kunt een laag niveau altijd later nog upgraden naar een hoger niveau.

Controle aanvrager. De relatie tussen de aanvrager en het bedrijf wordt gecontroleerd aan de hand van uw registratie bij de Kamer van Koophandel. Persoonsgegevens worden gecontroleerd door op locatie het originele ID-bewijs te tonen. Het gaat om het tonen van het originele ID-bewijs, dit hoeft niet perse door de aanvrager getoond te worden.

Leveranciers eHerkenning?

Er zijn zes erkende leveranciers die eHerkenning mogen leveren. De bekendste is KPN. Een overzicht van alle leveranciers vindt u op de website https://www.eherkenning.nl

Kosten. eHerkenning is niet gratis. Afhankelijk van de leverancier en het veiligheidsniveau betaalt u per medewerker die eHerkenning gaat gebruiken maximaal nog net geen € 80,- per jaar. Niet misselijk dus.

Meer verplichte eHerkenning!

Gebruik aan te raden. Het UWV is één van de organisaties waar het gebruik van eHerkenning verplicht is. Een ander voorbeeld is de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), indien u een investering wilt aanmelden waarvoor u de energie-investeringsaftrek wilt krijgen. Ook dat kunt u alleen doen via eHerkenning. Ook bijna alle provincies gebruiken eHerkenning, net als inmiddels zo’n 70% van alle gemeentes.

Tip. Het wordt dus hoe dan ook belangrijk dat u overgaat tot de aanschaf van eHerkenning, als u dit in het verleden nog niet heeft gedaan.

Schaf eHerkenning aan om te kunnen communiceren met het UWV, maar ook met de RVO (aanmelden investeringen). eHerkenning is voor communicatie met het UWV nu nog vrijwillig, maar vanaf november 2019 verplicht. Kijk welk veiligheidsniveau minimaal vereist is voor de relaties waarmee u zakendoet.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01