BTW - 27.11.2020

Annuleringen, wat met de omzetbelasting?

Stel, u krijgt met de feestdagen in aantocht te maken met annuleringen, waarvoor reeds een aanbetaling heeft plaatsgevonden. Hoe handelt u dan inzake de btw?

Annulering door uw gast

Annuleert uw gast iets waarvoor hij reeds een aanbetaling heeft verricht, dan kunt u ervoor kiezen om:

  • uw gast de volledige aanbetaling terug te betalen;
  • uw gast de aanbetaling onder aftrek van administratiekosten terug te betalen;
  • uw gast een trapsgewijze regeling aan te bieden, zoals: tot drie maanden vooraf 75% retour, tot twee maanden vooraf 50% retour, tot Ă©Ă©n maand vooraf 25% retour en daarna niets retour;
  • uw gast niets terug te betalen.

Terugbetaling. Voor zover u de aanbetaling terugbetaalt aan uw gast, kunt u de btw terugvorderen bij de Belastingdienst. Heeft u voor de dienst of levering een factuur uitgereikt, bijv. omdat uw gast een ondernemer is, stuur uw gast dan een creditnota, waarin u verwijst naar de oorspronkelijke factuur.

Btw-aangifte. Valt de betaling en terugbetaling in hetzelfde btw-tijdvak, dan draagt u over het saldo van de betaling en terugbetaling geen btw af. Valt de terugbetaling in een ander btw-tijdvak, dan mag u de desbetreffende btw over de terugbetaling in dat tijdvak terugvragen.

Administratiekosten. Krijgt uw gast een klein deel van de aanbetaling niet terug, dan kan dit in het algemeen als schadevergoeding worden gezien. Ditzelfde geldt ook voor het gedeelte dat u als administratiekosten aanmerkt. Uw gast neemt in feite niets af, ook geen administratieve dienst. Hierover bent u geen btw verschuldigd. Heeft u eerder een factuur uitgereikt, dan stuurt u uw gast een creditfactuur waarin u verwijst naar de originele factuur.

No-show. Als uw gast maar een deel of zelfs helemaal niets van de vergoeding terugkrijgt, hangt het van de omstandigheden af of het bedrag dat uw gast verschuldigd blijft als schadevergoeding wordt aangemerkt (btw-vrij) of als vergoeding voor een dienst (meestal), waarover u wel btw verschuldigd bent.

Wanneer schadevergoeding?

Uit rechtspraak blijkt dat als een vergoeding gedeeltelijk is betaald, maar de prestatie geen doorgang vindt, zodat de ondernemer schade lijdt, dit een aanwijzing is dat er sprake is van een schadevergoeding.

Voorbeeld.Een voorbeeld hiervan is als een klant een aanbetaling van 10% doet voor een hotelkamer, maar vervolgens niet komt opdagen.

Grens is vaag. Anderzijds betekent het feit dat een afnemer geen gebruikmaakt van een dienst, nog niet dat een eventuele betaling onbelast is voor de btw. Als gereserveerde stoelen in het theater niet bezet worden, doordat de kaarten niet worden gebruikt, heeft het theater toch een dienst verricht door de stoelen beschikbaar te houden. Hoe groter het deel van de vergoeding verschuldigd blijft, hoe groter de kans dat de vergoeding niet als schadevergoeding wordt aangemerkt en dus btw-belast is. Waar de grens ligt, is geen uitgemaakte zaak. Daar heeft de rechter en ook de Belastingdienst namelijk geen concrete richtlijnen over gegeven.

Schadevergoeding. Kan de gedeeltelijke betaling als een schadevergoeding worden aangemerkt, dan bent u hierover geen btw verschuldigd en kunt u de eventueel al afgedragen btw hierover terugvorderen.

Geen schadevergoeding? Indien er geen sprake is van een schadevergoeding, bent u over de gedeeltelijke betaling gewoon btw verschuldigd.

Betaalt u na annulering niets terug als zijnde een schadevergoeding, ook al is er dus geen dienst of levering verricht, dan is er geen btw verschuldigd. Gaat het niet om een schadevergoeding, dan bent u over het ontvangen deel wel gewoon btw verschuldigd.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01