ZAKELIJK - VIDEO - 04.05.2021

Maak een YouTube-kanaal voor uw bedrijf

Als u aan videomarketing wilt doen, is YouTube de meest geschikte plaats om met uw video’s klanten aan te trekken. Hoe maakt u een YouTube-kanaal voor uw bedrijf?

Waarom een YouTube-kanaal?

Bijna 80% van de internetgebruikers kijkt wel eens video’s op YouTube ( https://www.youtube.com ). Het is dus een belangrijk platform om met uw (potentiële) klanten in contact te komen. U kunt reclame maken voor uw producten en diensten, videohandleidingen aanbieden of de werking uw bedrijf tonen.

In tegenstelling tot Instagram of Twitter, waar u voldoende volgers moet verzamelen zodat uw video’s zouden bekeken worden, is YouTube in de eerste plaats ook een zoekmotor. YouTube-gebruikers zoeken gericht naar iets, dus als ze dan uw video’s vinden, heeft u meteen een geïnteresseerd publiek. Op YouTube kunt u ook veel langere video’s aanbieden en u kunt in de video doorverwijzen naar de website van uw bedrijf.

Hoe een YouTube-kanaal maken?

U begint met een apart Google-account te maken ( https://accounts.google.com/Signup ). U kunt beter niet uw persoonlijke Google-account gebruiken, om verwarring te vermijden. Als u bent ingelogd, gaat u naar https://www.youtube.com en klikt u rechtsboven op uw profielfoto. Kies  Een kanaal maken en dan de optie Een aangepaste naam gebruiken . Kies een geschikte kanaalnaam voor uw bedrijf of product/dienst. Vervolgens kunt u een profielfoto uploaden, bijv. het logo van uw bedrijf. Tip 1. Let erop dat deze er op een mobiel toestel - heel klein dus - ook nog goed uitziet. Tip 2. Schets in de kanaalbeschrijving zo gedetailleerd mogelijk uw aanbod, want dit zal gebruikt worden om uw kanaal terug te vinden bij een zoekopdracht.

Ten slotte kunt u nog doorverwijzen naar uw bedrijfswebsite en socialemediakanalen.

Hoe uw YouTube-kanaal aanpassen?

Daarna kunt u altijd naar Kanaal aanpassen gaan. U komt dan terecht in YouTube Studio, waarin u alle aspecten van uw kanaal kunt beheren. Via  Branding kunt u een bannerafbeelding boven uw kanaal toevoegen en eventueel een watermerk toevoegen dat op al uw video’s wordt geplaatst. Onder Basisinformatie kunt u de kanaalbeschrijving verder aanvullen, bijv. met e-mailcontactgegevens. Onder Indeling kunt u extra aandacht geven aan bepaalde video’s. Zo kunt u een kanaaltrailer uploaden die getoond wordt aan mensen die zich nog niet op uw kanaal hebben geabonneerd. Dat is een korte introductievideo over het doel van uw kanaal.

Hoe uw YouTube-kanaal gebruiken?

Uw kanaal is nu klaar om te beginnen met het uploaden van video’s. Geef uw video altijd een duidelijke titel en beschrijving, zodat deze gemakkelijk terug te vinden is. Upload een foto waarop goed te zien is waarover uw video gaat, want deze foto zal gebruikt worden in de YouTube-zoekresultaten. Voeg ook een eindscherm toe, waarin u kunt doorverwijzen naar een van uw andere video’s of kunt oproepen om zich op uw kanaal te abonneren.

Het verdere beheer van uw YouTube-kanaal gebeurt in de YouTube Studio ( https://studio.youtube.com ). Daar kunt u uw video’s bewerken, kijken naar de reacties, kijkcijfers analyseren, etc. Tip. U kunt uw YouTube-video ook op uw bedrijfswebsite of -blog aanbieden door hem in te sluiten. De nodige HTML-code krijgt u door in YouTube Studio op uw profielfoto te klikken, de juiste video te kiezen en op Delen ; Insluiten te klikken. Via  Delen kunt u uw video ook rechtstreeks naar uw Facebook- of Twitteraccount sturen.

Benut de populariteit van YouTube door (heel eenvoudig) een YouTube-kanaal voor uw bedrijf aan te maken en met een aantal goedgemaakte video’s meer potentiële klanten naar uw bedrijfswebsite te lokken.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01