RECHT - 02.11.2021

“Ik ben het aankoopbonnetje kwijt …”

Als u iets in een winkel koopt, krijgt u een bon. Dat is uw bewijs dat u een aankoop heeft gedaan, kunt ruilen of laten repareren, etc. Wat nu als u het bonnetje kwijt bent? Staat u dan met lege handen of behoudt u toch uw rechten?

Het bonnetje. Wanneer u in een winkel iets koopt, dan krijgt u een bon. Dit is feitelijk uw aankoopbewijs dat gebruikt kan worden om de aankoop terug te brengen, te ruilen of te laten repareren als het defect blijkt. U kunt met uw bon bewijzen dat u het product heeft gekocht voor een bepaald bedrag op een bepaalde datum. Daarnaast kan uw bon dienen als garantiebewijs. Tip. Bewaar uw bon altijd gedurende de eventuele ruil- en garantietermijn.

“Hij doet het niet”

Cadeautje. Stel, u koopt een game voor uw zoon. Na het uitpakken, gaat hij ermee aan de slag, maar helaas ... de game blijkt defect. U wilt de game gaan ruilen, maar de bon is zoek. Staat u nu met lege handen of kunt u de game toch ruilen?

Ondeugdelijk product. Als de game het niet doet, is er sprake van een ondeugdelijk product. Hiervan is ook sprake als een product beschadigd blijkt. In dat geval is de verkoper verplicht om te zorgen voor een goed werkend, vervangend product of voor reparatie van het product. Bij een defect product is ruilen dus een recht van de koper. In dit geval heeft u dus recht op het ruilen of laten repareren van de game. Tip. U hoeft in deze gevallen geen genoegen te nemen met een tegoedbon.

Toch niet zo leuk

Spijt. Wat nu als u spijt krijgt van uw aankoop of uw zoon was in eerste instantie blij, maar deze blijdschap bleek van korte duur. Wat als hij enkele dagen na de aankoop nog steeds geen interesse heeft om de game te gaan spelen? Logisch dat u dan besluit de game terug te brengen naar de winkel en deze te ruilen voor een andere game. Kan dat ook zonder de bon?

De gunst van de verkoper. Als het product in orde is, maar u toch spijt heeft van uw aankoop, heeft u zonder bon geen recht op het ruilen van uw aankoop. In deze gevallen is het ruilen een gunst van de verkoper. In dit geval is de verkoper dus niet verplicht de game terug te nemen of te ruilen.

Bewijs

Bon als bewijs. In allebei de gevallen is het nodig dat u kunt bewijzen dat u het product bij de verkoper heeft gekocht. Let op. De verkoper mag het recht op ruilen en reparatie van de aankoop in tijd beperken, bijv. door de periode waarbinnen het product kan worden geruild te beperken of het beperken van de garantieperiode.

Hoe bewijzen zonder bon?

Bankafschrift. Als u de aankoop met een pinpas heeft betaald, kunt u de aankoop meestal bewijzen door het tonen van een (digitaal) bankafschrift. Meestal is op een bankafschrift te zien bij wie u wanneer en voor welk bedrag product(en) heeft gekocht.

“Kijk maar in uw kassasysteem.” Het is vaak ook mogelijk om een aankoop terug te zoeken in het kassasysteem van de verkoper. Tip. Als u uw aankoop niet kunt bewijzen met een bankafschrift, bijv. omdat u de aankoop contant heeft betaald, vraag dan aan de verkoper of hij de aankoop kan terugzoeken in zijn verkoopsysteem.

Coulance. Zeker als u spijt heeft van uw aankoop, maar ook als u de aankoop niet kan bewijzen en uw aankoop is defect, kunt u soms toch ruilen als de verkoper zo coulant is daaraan zonder bon mee te werken. Tip. Als u nog weet bij welke verkoper u de aankoop heeft gedaan, vraag dan of deze verkoper zich dat nog herinnert.

Als u geen aankoopbon heeft, hangt het van de omstandigheden af of u recht heeft om het product te ruilen of terug te brengen. Bij een defect product heeft u het recht om te ruilen. Als u spijt heeft van de aankoop, is het ruilen een gunst van de verkoper.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01