DEBITEUREN - 23.05.2022

Ook sneller betaald krijgen door de kleinere bedrijven?

Het grootbedrijf (met meer dan 250 werknemers) moet vanaf 1 juli 2022 facturen binnen 30 dagen betalen. Maar niet iedereen doet zaken met een groot bedrijf. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw facturen sneller betaald worden?

Eenduidig factureringsproces

Een duidelijk factureringsproces waar iedereen binnen uw bedrijf zich ook aan houdt, is de basis voor snelle betaling. De belangrijkste punten zijn:

  • verstuur een correcte factuur;
  • omschrijf duidelijk welke dienst of welk product u wanneer geleverd heeft;
  • vermeld de betalingstermijn;
  • verstuur de factuur per e-mail naar de juiste persoon en/of afdeling.

Voor meer informatie over de wettelijke factuurvereisten, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 26, nr. 6.

Maar ook reageren. Sneller betaald krijgen, houdt ook in dat er adequaat moet worden gereageerd als de klant te laat betaald. Enkele tips.

  • E-mail een herinnering. Vermeld minimaal het factuurnummer, de factuurdatum, het factuurbedrag (en de btw) en de vervaldatum van de factuur.
  • Stuur een aanmaning. De aanmaning verschilt in toon van de herinnering. Het is een sommatie, terwijl de herinnering een vriendelijk verzoek is.
  • Overweeg een incasso. Overweeg om de vordering eventueel uit handen te geven aan een incassobureau.

Daarom een checklist. Het is belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf zich aan het incassoproces houdt. Hanteer onze checklist en pas deze desgewenst aan uw onderneming aan.

De Checklist vordering efficiënt innen vindt u op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 26, nr. 6.

Gebruik uw boekhoudpakket. Veel boekhoudpakketten kennen een signaalfunctie als er niet tijdig betaald is. Stel daarom de juiste betaaltermijn in en wacht niet te lang om de lopende rekening te updaten.

Maak het makkelijk(er) om te betalen

U maakt betalen niet alleen makkelijk met een duidelijke factuur, maar u kunt ook het betalen op zich eenvoudiger maken. Stuur bijv. een Tikkie of betaalverzoek naar de klant. Vooral (kleine) ondernemers en zzp’ers die zelf de administratie doen en niet zo heel veel facturen hoeven te betalen, willen graag betalen via een dergelijk betaalverzoek. Tip.  Informeer bij uw bank naar de mogelijkheden. Er kan vaak gebruik worden gemaakt van betaallinks en QR-codes die u naar uw klanten kunt e-mailen, appen of sms’en.

Vooraf laten betalen als optie? Het is ook mogelijk om vooraf (een deel) te laten betalen. Let op.  Een particuliere klant mag u 50% van het totaalbedrag laten aanbetalen.

Consument of zakelijk klant? Zakelijke klanten mag u 100% laten aanbetalen. Overweeg ook om termijnbedragen in rekening te brengen. Vooral in deze onzekere tijden van sterk fluctuerende grondstofprijzen kan het slim zijn om dit te doen.

Wat te doen bij grote bedrijven?

Communiceer met grootbedrijven dat u de wettelijke maximale termijn van 30 dagen gaat toepassen en pas uw voorwaarden, contracten en facturen hierop aan. Let op. Grote bedrijven werken vaak met inkoopvoorwaarden. Vraag uw klanten om deze aan te passen.

Klanten betalen sneller met een duidelijk facturerings- en incassoproces waar niet van af wordt geweken. Maak betalen makkelijker met betalingsverzoeken (betaallinks en QR-codes). Download onze handige checklist voor efficiënte inning van vorderingen. Informeer ook eens bij uw bank naar de mogelijkheden met betaallinks.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01