Uw formulieren onder de loep
De diensten die Formisimo ( http://www.formisimo.com – voorlopig nog in bètafase) aanbiedt, kunt u vergelijken met wat Google Analytics ( http://www.google.com/analytics/ ) voor uw hele website doet. Terwijl Google Analytics het gedrag van uw websitebezoekers analyseert, gaat Formisimo na hoe zij omgaan met de formulieren op uw site. Het enige wat u hiervoor hoeft te doen, is uw website registreren. Let op! Voorlopig kan de registratie nog niet via de gewone procedure, maar moet u zich via beta@formisimo.com opgeven als ‘bèta tester’. Dat lukte ons zonder problemen.
Eerst een ‘experiment’...
Zodra u geregistreerd bent, krijgt u een ‘tracking code’ aangereikt. Die moet u in de footer van uw homepage plaatsen. Vanaf dan kan Formisimo elk formulier op uw website analyseren. Daarvoor moet u op de Formisimo-website de Add an experiment -knop aanklikken. Een ‘experiment’ is hier namelijk de analyse van één formulier. Als er zich meerdere formulieren op uw website bevinden, dan worden die allemaal getoond en kiest u er gewoon de gewenste uit.
Tip 1. Een experiment kan ook bestaan uit een ‘AB-test’: hiermee kunt u de effectiviteit van twee verschillende versies van eenzelfde formulier nagaan. Tip 2. Het is mogelijk om een webformulier in zijn geheel en continu te laten monitoren (dat is standaard zo), maar het kan ook voor een beperkt aantal bezoekers of binnen een bepaalde periode.
... en dan de analyse
Rapporten. De statistische rapporten van Formisimo tonen u o.a. het aantal bezoekers, het aantal mensen dat gestart is met het invullen van een formulier, het aantal bezoekers dat het formulier volledig ingevuld heeft en de gemiddelde tijd die ze erover deden. Daarnaast krijgt u gedetailleerde deelrapporten over bv. de ingevulde velden van uw formulier.
Let op! Formisimo analyseert dus niet de ingegeven data zelf, maar geeft u wel informatie over de werking van uw formulier. U komt hiermee dus o.a. meer te weten over de zgn. conversie (het percentage bezoekers dat daadwerkelijk een formulier ingevuld heeft) en hoeveel bezoekers onderweg afhaken. Via allerlei tests kunt u zo stap voor stap uw onlineformulieren optimaliseren.
Extra mogelijkheden
Annotations. Via de Annotations -tab kunt u aantekeningen beheren. Een voorbeeld: vorige week heeft u een veld van een formulier aangepast, en nu blijkt uit de rapportering dat dit zijn effect heeft. Via annotations kunt u dan nagaan wat er ook alweer precies veranderd was.
Reactions. Via de Reactions -tab kunt u instellen dat uw bezoekers automatisch bv. een afbeelding met een doorklikbare link naar uw helpdesk te zien krijgen wanneer ze te lang over het invullen van uw formulier doen. Formisimo helpt u dus ook bij de directe ondersteuning van uw klanten.
Hoeveel kost het?
De gratis versie laat u één domein analyseren en geeft u vijf rapporten. Het aantal experimenten is beperkt en AB-testen behoren niet tot de mogelijkheden. Daarnaast komen er drie te betalen formules, maar de tarieven zijn nog niet bekend.