“Ja, maar die kleding is toch nodig voor het werk?”
Geven of vergoeden? In de praktijk komt het regelmatig voor dat werknemers met een externe functie, zoals accountmanagers, een nette outfit aan moeten vanwege hun functie. Werkgevers vinden dit belangrijk want ‘een eerste indruk telt’. De werknemer vindt het zonde van het geld: ”Ik ga in mijn vrije tijd toch niet in zo’n apenpakje lopen”. Dus u overweegt bij te dragen in deze kleding. Maar hoe zit dat fiscaal? Mag een werkgever zomaar een kostuum of andere nette kleding geven of vergoeden?
Alles is loon, tenzij ...
Als u aan uw werknemer geld of spullen geeft in verband met het werk, is dat loon, tenzij er een uitzondering van toepassing is. Voor het geven of vergoeden van kleding, bestaat er geen uitzondering. Dit is dus gewoon belastbaar loon. Tip. U kunt het voordeel bij de werknemer zelf verlonen of in de vrije ruimte van de WKR onderbrengen als u nog ruimte beschikbaar heeft. De vrije ruimte (een belastingvrij budget) bedraagt een percentage van het fiscale loon per jaar. In 2025 is dit 2% over de eerste € 400.000 en 1,18% over het meerdere. Vaak is dit budget vrij snel vol en over het meerdere betaalt u 80% eindheffing. Kunt u fiscaal dan helemaal niets doen met de nette kleding?
Ter beschikking stellen kleding kan wel!
Er is wel een mogelijkheid om de kleding onbelast te houden. Het moet dan gaan om door de werkgever ter beschikking gestelde kleding. Dat wil zeggen: de werkgever blijft eigenaar en de werknemer mag deze gebruiken. Deze kleding blijft onbelast vanuit de gedachte dat er geen privévoordeel aanzit. Let op. Om dit te waarborgen geldt er een aanvullende voorwaarde:
- de kleding is voorzien van een duidelijk zichtbaar logo van uw bedrijf of organisatie. Per kledingstuk moet dit logo minimaal 70 cm2 groot zijn; of:
- de kleding blijft achter op de werkplek.
Net pak(je)? Voor het nette pak zal de tweede mogelijkheid vaak meer geschikt zijn. Let op. Dit betekent dat de werknemers zich aan het begin en aan het einde van de werkdag op de zaak moeten omkleden. De kleding mag niet mee naar huis. In de praktijk blijkt dat apenpakje namelijk toch nog wel eens handig te zijn bij privéfeestelijkheden van de werknemer en dat is nou net niet de bedoeling!
Voorzieningen. Zorg dan ook dat u kunt laten zien dat u voorzieningen voor dit omkleden heeft getroffen, zoals lockers en eventueel een kleedruimte. U bent (als eigenaar) ook verantwoordelijk voor het wassen van de kleding. Let op. Als u met de werknemers afspreekt dat zij zelf de kleding naar de stomerij brengen of wassen, is dat een indicatie dat de kleding helemaal niet achterblijft. Let op. Ten slotte is het van belang dat als de werknemer uit dienst gaat, hij zijn kleding weer netjes inlevert, dus dat de inhoud van de locker na einde dienstverband niet mee naar huis gaat.
Voor meer informatie over werkkleding, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 31, nr. 2.
Kledingbranche? Heeft u een bedrijf in de kledingbranche, dan kunt u ook nog gebruikmaken van de regeling voor producten uit eigen bedrijf. U kunt dan kleding tegen de marktwaarde, inclusief btw, met 20% korting (maximaal € 500 per jaar per werknemer) aan uw werknemers verkopen. Eventueel kunt u het restant in de vrije ruimte onderbrengen. Stel dus dat u een mooie trui met normale verkoopwaarde van € 100, inclusief btw, aan uw werknemer geeft, dan mag u (als de € 500 nog niet vol is) belastingvrij € 20 korting geven. Wilt u de € 80 ook niet in rekening brengen, dan kan deze in de vrije ruimte.