GEZONDHEIDSRECHT - TUCHTRECHTSPRAAK - 05.09.2008

Subjectieve bevindingen

Er is nieuwe rechtspraak over het verstrekken van gegevens uit een patiëntendossier. Let op bij het vastleggen van subjectieve bevindingen.

Een praktijkassistente faxt een uitdraai van een patiëntenkaart op verzoek van de patiënte rechtstreeks naar haar advocaat. Op de patiëntenkaart zijn ook uitlatingen (pedofilie, drank- en drugsmisbruik, mishandeling) vastgelegd over de ex-partner van de patiënte. De notities zijn gemaakt onder de code S (Subjectief). De ex-partner, eveneens patiënt bij de huisarts dient een klacht in.

Praktijkorganisatie. Het Centraal Tuchtcollege (2007/221) vindt de gang van zaken onzorgvuldig. De praktijkassistente had de gegevens niet zonder overleg met de arts mogen faxen naar een derde (de advocaat). De arts levert daarmee een bijdrage aan het verdere gegevensgebruik in een familierechtelijke procedure waar hij buiten dient te blijven. De verantwoordelijkheid mag bovendien niet worden overgelaten aan een praktijkassistente. Omdat de huisarts inmiddels zijn praktijkorganisatie op dit punt heeft gewijzigd, blijft een maatregel achterwege.

Subjectieve bevindingen. Een patiënt heeft recht op inzage in en een afschrift van het patiëntendossier. De (enige) wettelijke uitzondering op dit recht, namelijk dat inzage en afschrift aan de patiënt achterwege moet blijven als dat nodig is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander, deed zich hier niet voor. Dit omdat het ging om uitlatingen van patiënte zélf aan de arts.

Het Centraal Tuchtcollege komt wél met een aanbeveling voor inzage- of afschriftverzoeken van de patiënt, met name van belang als subjectieve gegevens volgens de SOEP-systematiek worden vastgelegd. De patiënt dient gewezen te worden op de betekenis van de letter ‘S’ in het dossier. Namelijk dat deze staat voor ‘subjectief’ en dat het gaat om mededelingen van de patiënt zelf en niet om objectieve, door de arts zelf waargenomen gegevens. Niet iedereen is immers bekend met de betekenis van deze wijze van registreren. Nog beter zou het zijn wanneer de uitleg van de letters S, O, E, P op de patiëntenkaart zou staan.

De volledige tekst van de beslissing van het Centraal Tuchtcollege kunt u vinden op onze Download Zone, http://medicus.indicator.nl (MD 01.10.01).

Organiseer uw praktijk zo dat inzage- en afschriftverzoeken door ú worden beoordeeld. Geef een toelichting op de betekenis van de letters S, O, E, P.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01