RECHTSPRAAK - 29.10.2008

Wateroverlastclaim en het Waterschap

Stel, u heeft veel wateroverlast (een te hoog of te laag waterpeil, enz.). Hoe staat u sterk tegenover het Waterschap? Wat is raadzaam? Wat is beslist?

Wanneer krijgt u een vergoeding? Een waterschap kan niet garanderen dat iedereen droge voeten houdt. Vaak moeten keuzes worden gemaakt, en een waterschap heeft een beperkt budget. Maar de rechter stelt wél de eis dat een waterschap adequaat moet reageren op klachten over wateroverlast of een te hoog peil. Hoe doet u dat: ‘adequaat reageren’? Lees verder!

Direct aan de bel trekken. Als u problemen met wateroverlast heeft of voorziet, is het belangrijk direct aan de bel te trekken bij het Waterschap. Tip. Doe dit niet alleen telefonisch, maar stuur ook een fax én een aangetekende brief. Dan kunt u later altijd bewijzen dat u tijdig geklaagd heeft. Als het Waterschap door naar behoren te reageren de schade had kunnen voorkomen, is het in de regel aansprakelijk voor de schade. Omdat het Waterschap in de zaak die speelde voor de rechter in Dordrecht niet adequaat had gereageerd, moest het Waterschap de schade vergoeden, zo besliste de rechter.

Deskundige. Het kan verstandig zijn om de omvang van de schade door een deskundige te laten vaststellen. Dan is duidelijk dat u een serieuze zaak heeft. En als het Waterschap het rapport van uw deskundige niet goed gemotiveerd weerlegt, zal de rechter (Rechtbank Dordrecht, LJN: BD8727) ervan uitgaan dat de schade inderdaad geleden is.

Kosten deskundige. Als de rechter u in het gelijk stelt, krijgt u ook een vergoeding voor de kosten van de deskundige. Voor de liefhebbers: dit staat in artikel 6:96 BW.

Samen staat u sterk. Als u goede reden heeft te vrezen dat er schade zal ontstaan door wateroverlast, is het verstandig niet alleen te klagen, maar ook anderen (lotgenoten) te mobiliseren die eveneens wateroverlast kunnen ondervinden. Als er meer mensen klagen over wateroverlast en bij het Waterschap vragen om actie, zal het Waterschap eerder reageren en zal het de rechter ook duidelijk worden dat er echt een probleem was. En als u samen het Waterschap aansprakelijk stelt, kunt u de kosten van de procedure delen. Dat scheelt!

Klaag schriftelijk bij het Waterschap (via fax én aangetekende brief), dan heeft u altijd bewijs. Reageert het Waterschap niet (goed), dan is het aansprakelijk.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01