BANK - 23.12.2008

Icesave-spaarders ook fiscaal tussen hoop en vrees?

IJskoud je spaargeld geheel of gedeeltelijk kwijtraken door toedoen van Icesave is op zich al een ramp. Nog erger is het als je het geld keurig op een spaarrekening had geparkeerd om je belastingaanslag te betalen. Wat is raadzaam?

IJskoud gedupeerd. Het overkwam de heer Van Z. met zijn ijssalon IJs & Co. Hij had het geld voor de eerstkomende (definitieve) belastingaangifte gereserveerd. Door de IJslandse bank­problemen kon hij niet over zijn geld beschikken, maar de aanslag moest wel betaald worden. “Een typisch geval van overmacht, toch?”, zo zou je ­denken. Van Z. meldde alles keurig en op tijd bij de fiscus en vroeg om drie maanden uitstel.

Arme man. Helaas … Ondanks het feit dat de Nationale ombudsman zeer recentelijk liet weten dat de overheid brieven veel te lang laat liggen voordat er antwoord komt, was de fiscus er dit keer wel héél snel bij. Binnen maar liefst vier dagen liet de Belastingdienst weten dat er van uitstel geen sprake kon zijn. Bovendien, zo liet men de arme man weten, kon hij rekenen op een verzuimboete als hij niet op tijd aangifte deed of op tijd betaalde. Makkelijker kon de Belastingdienst het niet maken en leuker blijkbaar al helemaal niet!

Boos

De belastingadviseur van de ondernemer, maar ook de kamerleden van de VVD maakten zich boos. “Schandelijk”, zo kon men het commentaar samenvatten. “De fiscus moet oog hebben voor de maatschappelijke werkelijkheid”, aldus de fiscaal raadsman.

Gezond verstand lijkt teruggekeerd. Dat een en ander niet helemaal in de haak was, is inmiddels ook doorgedrongen tot de Belastingdienst.

Wat is toegezegd? In een debat met de Tweede Kamer heeft Jan Kees de Jager, de staatssecre­taris van Financiën, toegezegd dat de Belastingdienst zich “constructief” op zal stellen tegenover spaarders die zijn getroffen door het faillissement van het IJslandse Icesave. Icesave-spaarders die hun belastingen niet kunnen betalen omdat ze voorlopig niet over hun geld kunnen beschikken, zullen door de Belastingdienst soepel (“coulant”) worden behandeld.

Onder welke voorwaarden?

Zoals altijd worden hieraan wel weer “nadere voorwaarden” door de fiscus gesteld:

1. de betrokken spaarder mag namelijk geen an-der geld hebben dan zijn of haar spaarrekening bij Icesave;

2. bovendien moet het IJslandse geld vallen onder de Nederlandse garantieregeling. We praten dus in principe over bedragen tot € 100.000,- per persoon en per bankinstelling voor particulieren en kleine ondernemingen. Onder ‘kleine onder­nemingen’ vallen alle ondernemingen die op grond van de wettelijke regeling een verkorte balans mogen publiceren. Voor andere categorieën wordt het dus nog spannend de komende weken.

Problemen. De staatssecretaris zegde toe met de Belastingdienst om tafel te gaan om de gerezen problemen te bespreken en mogelijk op te lossen. “Als burgers in betalingsproblemen komen,”, aldus de staatssecretaris, “moeten ze zich tot hun belastingontvanger wenden.” Onder de genoemde voorwaarden zal de fiscus zich constructief opstellen. De huidige wet- en regelgeving biedt daarvoor de mogelijkheid, aldus de heer De Jager.

Niet gratis. Het uitstel dat u nu kunt krijgen, is niet gratis! Houd rekening met een behoorlijk bedrag aan rente dat de fiscus rekent als u eenmaal weer over uw geld kunt beschikken. Bespreek met uw adviseur of die rente voor uw persoonlijke bedrijfssituatie nog een aftrekbare kostenpost vormt!

U kunt een beroep doen op de toezegging die de staatssecretaris heeft gedaan dat Icesave-spaarders die hun belastingen niet kunnen betalen omdat ze voor­lopig niet over hun geld kunnen beschikken, door de Belastingdienst coulant ­zullen worden behandeld. Houd er wel rekening mee dat de fiscus rente vraagt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01