COMPUTER - ONLINE HULP - 23.04.2009

Hulp bij Microsoft-programma

De meeste mensen zien de Microsoft-producten op hun pc als de voornaamste bron van al hun computerproblemen. Toch biedt Microsoft ook een aantal nuttige websites aan om oplossingen te vinden voor die problemen.

Zoeken in de Microsoft-kennisbank

De eerste plaats waar u een oplossing moet zoeken, is Microsoft Hulp en Ondersteuning (http://support.microsoft.com). Deze kennisbank omvat vele duizenden pagina’s uiterst gedetailleerde oplossingen voor de meest obscure problemen met Windows en andere Microsoft-producten. U kunt er bladeren in de meest gestelde vragen of in aparte secties gewijd aan bv. Internet Explorer of Microsoft Office of u kunt zelf een meer gerichte vraag stellen. Stelt u bv. de vraag Hoe moet ik een Windows-update opnieuw installeren?, dan wordt u zowel doorverwezen naar specifieke pagina’s met oplossingen als naar het ruimere Microsoft Update Solution Center. Een mix van Nederlandstalige en Engelstalige oplossingen is gangbaar binnen deze kennisbank: niet alle oplossingspagina’s zijn immers vertaald in het Nederlands. Tip 1. Vindt u niet direct een antwoord, formuleer uw vraag dan zeker ook in het Engels en klik boven het zoekveld de optie ‘Engels’ aan. Tip 2. Als er een bepaald probleem optreedt, kijk dan goed of u soms een foutmelding of een foutnummer te zien krijgt. Door als zoekvraag die exacte foutmelding of dat specifieke foutnummer in te geven, vindt u bijna zeker een bijbehorende oplossing. Tip 3. Vindt u toch geen oplossing, stel uw vraag dan in één van de vele Microsoft-nieuwsgroepen op http://www.microsoft.com/communities/ De Nederlandstalige nieuwsgroepen worden wel veel minder vaak bezocht dan de Engelstalige.

Speciaal voor Vista-gebruikers

Microsoft vond het nodig om voor Windows Vista een aparte ondersteuningssite te lanceren: Answers (http://answers.microsoft.com). U kunt hier op trefwoord zoeken naar een oplossing of u kunt bladeren door antwoorden op veel gestelde vragen en achtergrondinformatie over onderwerpen zoals Windows Update, Hardware and Drivers, Wireless and Networking, enz. De antwoorden zijn ofwel afkomstig van Microsoft Hulp en Ondersteuning, ofwel van de speciale Forums op deze site. Op deze Vista-forums kunt u ook direct gerichte vragen stellen aan andere, meer ervaren Vista-gebruikers. U moet zich dan wel eerst aanmelden met een Windows Live ID.

Tip. Handig is dat u kunt instellen om automatisch gewaarschuwd te worden (via e-mail of rss) telkens als iemand een nieuw antwoord geeft op uw vraag. Voorlopig is de Answers-site wel enkel beschikbaar in het Engels.

Nu ook automatisch herstel

Sinds kort heeft Microsoft aan de soms ellenlange oplossingen op bepaalde helppagina’s één enkele Fix it-knop toegevoegd, zie bv. http://support.microsoft.com/kb/962963/en-us/ Als u op die knop drukt, wordt de toestemming gevraagd om een klein installatiebestandje te starten. Als u die toestemming geeft, start er een wizard op die zelf de verschillende herstelstappen uitvoert die nodig zijn om het probleem op te lossen. Voorlopig werkt dit wel alleen voor vrij eenvoudige herstellingen. De Fix it-knop is al toegevoegd aan een paar honderden helppagina’s. Voorlopig gaat het enkel om Engelstalige pagina’s, maar de wizard werkt ook in anderstalige versies van Windows. De Fix it-knop zal geleidelijk toegevoegd worden aan meer helppagina’s en in de toekomst zal Windows bij een ernstige crash (waarbij er normaal gezien alleen een foutenrapport naar Microsoft gestuurd wordt) ook automatisch meteen de juiste wizard opstarten om deze crash te trachten te herstellen.

Raadpleeg in geval van problemen de zeer uitgebreide Hulp en Ondersteuning-kennisbank en - specifiek voor Vista - de Answers-site. De Fix it-knop op bepaalde helppagina’s zorgt voor een automatisch herstel.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01