BELASTINGEN - BELASTINGAANSLAG - 17.06.2009

Fiscus soepeler met betalingsregeling?

Wie moeite heeft met het tijdig betalen van zijn belastingaanslag, kan altijd proberen een betalingsregeling te treffen. Maar wat als de Belastingdienst dat zonder blikken of blozen weigert? Staat u dan met lege handen?

Nu even niet! Zul je altijd zien, juist in een krappe tijd komt weer net even zo’n te betalen belastingaanslag om de hoek kijken. Kunt u dan iets regelen met de Belastingdienst? Ja hoor! Staatssecretaris De Jager van Financiën heeft aangekondigd dat de fiscus voortaan makkelijker een betalingsregeling zal toestaan. Dat dit geen overbodige luxe is, bleek onlangs nog uit een rapport van de Nationale ombudsman.

Wat de overheid regelt …

Persbericht. De staatssecretaris maakte het versoepelde beleid kenbaar via een persbericht (24 april 2009). Hierin staan ook de voorwaarden om voor een betalingsregeling in aanmerking te komen. Zo moet het gaan om een levensvatbaar bedrijf dat de belastingschuld op een later tijdstip wel kan voldoen. Daarbij moet worden aangegeven voor welke periode het uitstel nodig is. De staatssecretaris maakte bekend dat het niet de bedoeling is dat banken de financiële ruimte direct weer inpikken en gaat daarom hierover met de banken in gesprek. Bedrijven die van de betalingsregeling gebruik willen maken, kunnen contact opnemen met de Belastingdienst. Tip. Dit kan per telefoon, brief of gewoon aan de balie.

Ombudsman. De soepele opstelling van de fiscus komt als geroepen. Vorige maand nog verscheen een rapport van de Nationale ombudsman, waarin hij de fiscus juist opriep de regels omtrent uitstel van betaling wat minder star te hanteren. De uitspraak van de Ombudsman was een reactie op een klacht van een belastingplichtige. Deze had een betalingsregeling gevraagd voor een openstaande btw-aanslag. De man had aangeboden de totale schuld van ongeveer € 6.000,- terug te betalen in termijnen. Als zekerheid bood de ondernemer zijn debiteurenvorderingen aan, waarvan de omvang ruimschoots overeen kwam met de btw-schuld. Na afwijzing van zijn verzoek, diende de man hierover een klacht in bij de Ombudsman.

Afwijzing grondig motiveren

Motivering. Als een verzoek om betalingsregeling wordt afgewezen, moet dat grondig gemotiveerd worden. Er bestaat een Leidraad Invordering, waarin de uitgangspunten voor een betalingsregeling zijn aangegeven. Hierin staan ook de voorwaarden waaraan een betalingsregeling dient te voldoen.

De Ombudsman wijst er in zijn uitspraak op dat een betalingsregeling altijd maatwerk is. Als een regeling wordt afgewezen, mag de fiscus er niet mee volstaan om alleen maar naar de Leidraad te verwijzen. Tip. De Belastingdienst zal aan moeten geven op welke feiten en omstandigheden de afwijzing gebaseerd is.

De Ombudsman wees er in zijn uitspraak ook fijntjes op dat de verpanding van vorderingen nou juist in de Leidraad genoemd wordt als vorm van zekerheidstelling. Uw collega kreeg gelijk en kreeg alsnog zijn betalingsregeling.

Doe er uw voordeel mee

Het lijkt erop dat de publicatie van de staatssecretaris inzake een versoepeling van het beleid, u de mogelijkheid biedt bestaande uitgangspunten te versoepelen.

Zo zou het best wel eens kunnen zijn dat de fiscus nu ook regelingen die langer duren dan twaalf maanden duren, aanvaardbaar vindt. Anders zou de bekendmaking van de versoepeling in de praktijk weinig soelaas opleveren.

Levert de betaling van een aanslag u moeilijkheden op, beroep u dan op het persbericht van 24 april jl. en probeer er een passende oplossing uit te slepen. Toegezegd is dat voor alle levensvatbare bedrijven een soepeler beleid wordt gevoerd, dus ook voor horecabedrijven!

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01