ZOIETS OVERKOMT U TOCH NIET? - 17.06.2009

Ik wil mijn geld terug!

Stel, u verkoopt en levert een stoomcabine. Nu blijkt binnen zes maanden dat er verborgen gebreken aan kleven. Kan de koper de overeenkomst ontbinden als u niet op tijd tot herstel overgaat? Hoe gaat dat in zijn werk?

Consumentenkoop

Het voldoet niet. Het Burgerlijk Wetboek kent een speciale regeling met betrekking tot ‘consumentenkoop’. Als een persoon die handelt in de uitoefening van zijn bedrijf iets verkoopt aan een natuurlijk persoon, is sprake van consumentenkoop. Wanneer de verkoper een gebrekkig product verkoopt, beantwoordt dit product niet aan de overeenkomst. Volgens juristen is dan sprake van non-conformiteit. In dat geval heeft de koper recht op herstel of vervanging van het gekochte product.

Let op. Als bij consumentenkoop binnen zes maanden blijkt dat er iets niet in orde is met een product, gaat de wet ervan uit dat het product al bij de aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. Als verkoper moet u dan maar bewijzen dat dat niet zo is.

Verplichtingen

Koper moet melden. Levert de verkoper een gebrekkig product, dan heeft de koper recht op herstel of vervanging. Hij moet het gebrek dan wel binnen twee maanden na ontdekking melden aan de verkoper.

Let op. De termijn van twee maanden begint dus pas te lopen nadat de koper het gebrek heeft ontdekt. Gebruikt de koper het product pas na drie maanden en blijkt dan dat het product gebrekkig is, dan heeft de koper nog twee maanden de tijd om de verkoper hiervan in kennis te stellen.

Verkoper moet herstellen. De verkoper moet het product binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, herstellen of vervangen. Doet hij dat niet, dan kan de koper de verkoper in gebreke stellen. In deze ingebrekestelling moet de koper de verkoper een termijn stellen waarbinnen hij aan zijn verplichtingen moet voldoen. Als de verkoper binnen deze termijn het product niet repareert of vervangt, mag de koper de koopovereenkomst ontbinden. De koper moet het product dan teruggeven en de verkoper moet het aankoopbedrag terugbetalen.

Nu is het te laat!

Vonken kocht van Koenen een stoomcabine. Na twee maanden bleek dat er scheuren in de badkuip van de stoomcabine waren ontstaan. Vonken meldde dit binnen twee maanden aan Koenen. Deze deed helemaal niets, waarna Vonken hem in gebreke stelt en een termijn van drie weken geeft om de stoomcabine in orde te maken. Omdat Koenen nog steeds niet reageert, ontbindt Vonken de overeenkomst. Hij is er klaar mee, maar Koenen is wakker geschrokken; hij wil de cabine nu wél herstellen. Voor Vonken is Koenen nu écht te laat!

De rechter (LJN: BD 5195) vond dat Vonken de koopovereenkomst terecht had ontbonden. Omdat het gebrek binnen zes maanden na de koopovereenkomst was ontstaan, was er een vermoeden dat de stoomcabine inderdaad niet in orde was. Koenen moest bewijzen dat de stoomcabine wél in orde was. Nu hij dit niet kon aantonen, was de overeenkomst terecht ontbonden. Het was dus voor Koenen inderdaad te laat om alsnog na te komen.

Wat kunt u daarvan leren?

Heeft een klant een klacht over een door u geleverd product? Ga dan tijdig tot herstel of vervanging over. Voorkom dat de koopovereenkomst wordt ontbonden vanwege een klacht die u makkelijk had kunnen herstellen. Want anders moet u het gehele aankoopbedrag terugbetalen.

Wordt u door een particuliere klant in gebreke gesteld, reageer hier dan tijdig op. Laat het niet op zijn beloop, want dan is de kans groot dat de overeenkomst wordt ontbonden en u de volledige koopprijs moet terugbetalen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01