BOUWCALCULATIE - 17.06.2009

Klein gereedschap & hulpmateriaal

In een begroting neemt u nauwkeurig de kosten op van de te besteden uren, te verwerken materialen, in te zetten onderaannemers en het te gebruiken materieel. Maar wat met klein gereedschap, kramerijen en bevestigingsmiddelen?

Gereedschap. Om een opdracht uit te voeren, gebruikt u gereedschap. Veel gereedschap, zoals boor-/schroefmachines, klopboormachines, decoupeerzagen, cirkelzagen, slijptollen, schuurmachines, stofzuigers, trapjes en nog veel meer. Het gaat meestal om machines en hulpmaterieel waarvan de aanschafprijs minder dan € 450,- per stuk is. Deze investeringen komen rechtstreeks ten laste van de winst en als ze versleten zijn, schaft u ze gewoon nieuw aan. Op deze investeringen schrijft u jaarlijks niets af.

Wat berekent u door?

Ondoenlijk? Het is ondoenlijk om voor elke opdracht elke machine apart door te berekenen. Dat vraagt te veel tijd. En hoe berekent u nu eigenlijk hoelang u elke machine werkelijk gebruikt? Niet doen dus. Toch moet u voor al die machines wel een bedrag berekenen. U weet dat u over enige tijd machines moet vervangen en dan moet daar ook geld voor zijn gereserveerd.

Bedrag berekenen. U gaat als volgt te werk. Veeg dat kleine (elektrische) gereedschap en klein hulpmaterieel op een hoop en bereken Ă©Ă©n doorberekenprijs in evenredigheid met de opdracht. Dat wil zeggen dat u de waarde van al dat kleine gereedschap bij elkaar op telt. Dat is even een uurtje zitten en opschrijven wat u allemaal ter beschikking heeft. Vervolgens bepaalt u de afschrijftermijn, bijvoorbeeld drie of vijf jaar, en zet u een aanschaf- en vervangingsprijs achter elk stuk gereedschap. Bereken dan de afschrijfprijs per jaar van al dat kleine spul. Tel hiertoe het totaal van al die afschrijvingsbedragen bij elkaar op. Verder weet u de hoogte van de jaarlijkse omzet en zo kunt u dus een percentage van de aanneemsom bepalen voor het berekenen per opdracht van de gebruikskosten voor het kleine gereedschap.

Voorbeeld

gereedschap afschrijving
machine aanschaf in € per jaar in €
accuboor    200    67
decoupeerzaag    300   100
cirkelzaag    300   100
slijptol    200    67
enz. ? ?
enz. ? ?
trappen  1.000   333
handgereedschap, als schroeven-draaiers, sleutels    400   133
Totaal  5.500 1.833
Omzet ca. 80.000
Afschrijving % van omzet 2,29%

Wat met bevestigingsmateriaal? In principe kunt u dezelfde methode toepassen voor al het te gebruiken bevestigingsmateriaal, zoals: nagels, schroeven, pluggen, bouten en moeren, ankers, strippen, lijmen, kitten, maar ook bochtjes, knietjes en andere hulpstukken, boortjes, zaagjes, enz. Te veel om op te noemen en misschien ook nog wel te veel om voor elke klus apart uit te rekenen en op te nemen in de begroting. U bepaalt in de begroting onder de post staartkosten bij elke klus een bedrag voor het gebruik van kramerijen en bevestigingsmiddelen.

Tip. Hoe hoog dat bedrag is, kunt u ook berekenen. Tel alle aankopen in een jaar van de hierboven genoemde zaken bij elkaar op. U kunt die gemaakte kosten terugvinden in uw inkoopfacturen. Bepaal hoe hoog de omzet was in dat jaar en bereken dan het percentage van de aanneemsom dat u bij elke opdracht (aangenomen of op regiebasis) moet berekenen.

Aan het gebruik van machines en het verwerken van bevestigingsmiddelen zijn kosten verbonden. Door de jaarlijkse kosten vast te stellen, kunt u eenvoudig voor elke opdracht een bedrag bepalen, zonder ingewikkelde berekening.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01