PERSONEEL - 18.06.2009

Uw assistente wil graag méér werken!

Uw assistente vraagt u om méér uren te mogen werken. Kent u de Wet aanpassing arbeidsduur (WAA)? Is die van toepassing en moet u haar meer uren geven? Waar moet u op letten als u meer uren toekent?

Wet aanpassing arbeidsduur?

Deze wet geeft werknemers in beginsel een recht om minder uren te mogen werken, maar deze wet regelt ook het recht om méér uren te kunnen werken. Telt uw praktijk minder dan 10 werknemers? Dan geldt de wet weliswaar niet voor u, maar u moet wél iets voor dit soort situaties regelen.

10 werknemers. In de praktijk blijkt dat veel werkgevers die minder dan 10 werknemers hebben, geen regeling hebben voor dit soort gevallen.

Tip. Geldt de WAA niet voor u en heeft u geen andere regeling gemaakt? Behandel de aanvraag dan zo veel mogelijk alsof de wet wél op u van toepassing is. Als u de formele regels van de WAA volgt, zit u goed.

De regels van de WAA?

Ingangsdatum en spreiding. De WAA maakt onderscheid tussen het tijdstip waaróp de aanpassing van de arbeidsduur moet ingaan in combinatie met het aantal meer- of minderuren en aan de andere kant de spreiding van de uren over de week of maand.

Arbeidsduur. Als werkgever kunt u de verandering van de arbeidsduur niet snel weigeren. Dat kan alleen als u een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang heeft dat zich daartegen verzet. Als u geen werk heeft voor uw medewerker of de meeruren zijn financieel niet haalbaar, dan zijn dat acceptabele redenen. Ook organisatorische redenen (bijv. geen werkplek of roosterproblemen) worden toegestaan. U moet dit natuurlijk wel aan kunnen tonen!

Tip. Is de medewerker nog geen jaar bij u in dienst? Dan mag u het verzoek om die reden afwijzen. Periodes via het uitzendbureau tellen echter wel mee! U mag het verzoek ook afwijzen als het nog geen 2 jaar geleden is dat de medewerker om aanpassing heeft gevraagd, óók als dit verzoek toen is afgewezen!

Werktijden. U hoeft niet meeteen in te stemmen met het door uw werknemer voorgestelde werk­rooster. Als dat voor uw praktijkvoering belangrijk is, kunt u weigeren en een ander voorstel doen. De bezetting van de receptie of het overeenstemmen met spreekuren van uw praktijk zijn bijvoorbeeld goede argumenten.

De procedure

Tijdig aanvragen. De medewerker moet de aanvraag minstens vier maanden vóór de ingangsdatum schriftelijk indienen. Daarna kunt u met uw medewerker om de tafel voor overleg. Leg de toestemming of afwijzing altijd schriftelijk vast, en voorzie vooral de afwijzing van goede argumenten. Let op. U heeft de tijd om te beslissen tot één maand voor de beoogde ingangsdatum. Als u later beslist, wordt de arbeidsduur aangepast overeenkomstig het verzoek van de werknemer.

U hoeft de nieuwe werktijden pas na vier maanden in te laten gaan!

Kan het ook anders?

Proefperiode. U of uw medewerker twijfelt. U twijfelt bijvoorbeeld of het financieel wel gaat lukken of uw assistente vraagt zich af of ze het wel aankan. Spreek die twijfels eerlijk uit en stel een redelijke proefperiode voor waarin u beiden de kans krijgt om te beoordelen of het lukt. Uiteraard legt u dit schriftelijk vast. Tip. Wanneer uw medewerker een hoog ziekteverzuim heeft, is dit een goed alternatief.

Ook als er minder dan tien werknemers bij u werken, is het verstandig de regels van de WAA toe te passen. Beslis op tijd over het verzoek van uw werknemer en onderbouw een afwijzing goed. Via het werkrooster kunt u bijsturen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01