RECHT - 05.02.2010

Een offerte aanvragen: moet dat vrijblijvend?

Een ondernemer vroeg een vrijblijvende offerte aan, want hij wilde niet onverwacht geconfronteerd worden met rekenkosten en er ook niet meteen aan vastzitten. Had dat zin? Hieronder wat u over de ‘vrijblijvende offerte’ moet weten.

Wanneer zit u aan een offerte vast?

U zit pas aan een offerte vast als u de offerte heeft geaccepteerd. Met deze offerte doet een mogelijke leverancier u tenslotte een aanbod.

En er is pas sprake van een overeenkomst als u het aanbod, dus de offerte, heeft geaccepteerd.

Wanneer is de offerte geaccepteerd?

U kunt de offerte mondeling of telefonisch accepteren. Maar het is beter als dat schriftelijk gebeurt. Daarom wordt een offerte vaak voorzien van: ‘Voor akkoord: naam, woonplaats, datum, handtekening’. Als de offerte uit meerdere pagina’s bestaat, parafeer dan iedere pagina en laat de leverancier dat ook doen. Bij alle wijzigingen die met de pen worden toegevoegd, moeten vervolgens ook twee parafen staan. Dan bestaat daar nooit onduidelijkheid over.

Dus? U zit nooit vast aan een offerte als u die niet heeft geaccordeerd. Voor u als klant hoeft een offerte dus nooit om die reden vrijblijvend te zijn.

Hoe zit dat met ‘rekenkosten’?

Een offerte maken, kost een leverancier vaak veel tijd én geld. Het is dan wel eens gebruikelijk om kosten in rekening te brengen. Als er veel voor gecalculeerd moet worden, dan worden dat de ‘rekenkosten’ genoemd. Tip. Een leverancier mag u nooit kosten voor de offerte in rekening brengen als dit niet van tevoren duidelijk met u is afgesproken. Meestal worden deze kosten niet in rekening gebracht als u de offerte accepteert.

Dus? U hoeft geen vrijblijvende offerte aan te vragen om te voorkomen dat u rekenkosten moet betalen.

Wat is dan een ‘vrijblijvende offerte’?

Als een leverancier een vrijblijvende offerte uitbrengt, is hij niet verplicht om het geoffreerde werk ook uit te voeren. Hij kan de offerte nog steeds herroepen. Zélfs als u de offerte al heeft geaccepteerd! Maar dat moet dan wel meteen, of in ieder geval zo spoedig mogelijk nadat u akkoord bent gegaan.

Herroepbaar? Als u een vrijblijvende offerte krijgt, kan de leverancier deze nog herroepen. U heeft als klant meer zekerheid als de offerte niet vrijblijvend is. Let op. Soms wordt in de offerte niet over ‘vrijblijvend’ gesproken, maar wordt verwezen naar de (algemene) voorwaarden. En daar staat dan dat offertes ‘vrijblijvend’ worden aangeboden of de mogelijkheid tot herroepen wordt vermeld, al dan niet gekoppeld aan een termijn.

En waarom toch die vrijblijvendheid?

Leveranciers kunnen niet in alle gevallen 100% zekerheid hebben of ze de offerte waar kunnen maken. Misschien stijgen de grondstofprijzen wel enorm. Of moet er eerst nog een planning worden gemaakt. Met andere woorden: er is in veel gevallen iets voor te zeggen dat leveranciers een offerte vrijblijvend uitbrengen. En dat ze de offerte nog kunnen herroepen. Commercieel gezien is het minder sterk, want u als klant heeft geen 100% zekerheid. Als de risico’s echter te groot zijn, is het logisch dat dit gebeurt. Tip. Breng ook altijd zelf vrijblijvende offertes uit als u niet voldoende zeker bent over de prijs, de termijn, enz.

Deze offerte is geldig tot … Staat er een geldigheidstermijn in de offerte? Dan kan die nooit eenzijdig worden ingetrokken. Ook niet als de offerte vrijblijvend is.

Als u een offerte krijgt, zit u nooit ergens aan vast. Eventuele offertekosten moet men voordat de offerte wordt uitgebracht eerst met u overeenkomen. Het is dus niet nodig om een vrijblijvende offerte aan te vragen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01