RECHT - 07.02.2012

Wat nu met langlopende contracten?

Sinds kort worden consumenten extra beschermd bij bepaalde ‘duurovereenkomsten’, zoals bijv. onderhoudscontracten. Geldt dat ook voor u?

Waarom deze regeling? Door deze regeling komt er een einde aan de situatie dat overeenkomsten voor een langere periode stilzwijgend verlengd worden terwijl consumenten zouden willen stoppen. De nieuwe regels gel­­den voor ondernemers die producten of diensten (met uitzondering van verzekeringen) verkopen aan consumenten. Overeenkomsten die u zakelijk aangaat, vallen dus niet onder deze nieuwe regels.

Wat is er nu nieuw?

  • Een overeenkomst mag na de eerste contractperiode niet stilzwijgend overgaan in een overeenkomst voor bepaalde duur. De overeenkomst mag dus niet stilzwijgend met een jaar verlengd worden.
  • Een overeenkomst mag alleen worden omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde duur als de consument de overeenkomst altijd mag opzeggen met een opzegtermijn van één maand. Verlenging voor onbepaalde duur kan dus alleen met een korte opzegtermijn.
  • Een consument mag niet verplicht worden de opzegging op (of vóór) een bepaald moment te doen.
  • Een consument moet op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop hij de overeenkomst is aangegaan. Een overeenkomst die mondeling is aangegaan, mag ook mondeling worden opgezegd. De leverancier mag niet eisen dat opzegging alleen schriftelijk mag.

Verzekeringen en tijdschriften. Voor verzekeringen en voor dag-, week-, nieuwsbladen en tijdschriften gelden afzonderlijke regels.

Algemene voorwaarden. De nieuwe wetgeving is een aanvulling op de ‘zwarte en grijze lijst’ van algemene voorwaarden. Leveranciers moeten hun algemene voorwaarden dus aanpassen. Zijn de voorwaarden in strijd met deze wetgeving, dan mag de consument na de eerste verlenging elke dag opzeggen, zónder opzegtermijn.

Wanneer gaat de regeling in? Voor nieuwe overeenkomsten is de nieuwe regeling al in werking getreden (op 1 december 2011). Voor bestaande overeenkomsten gaat de wijziging in op 1 december 2012.

Als consument kunt u profiteren van de nieuwe regels voor langlopende contracten. Handelt u voor uw praktijk? Dan gelden deze regels helaas niet voor u.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01