AUTO VAN DE ZAAK - 25.04.2012

Doe effe normaal met die bedrijfsauto!

U kunt met uw medewerkers afspreken dat zij de bedrijfswagen alleen zakelijk mogen gebruiken. Wat nu als een werknemer zich niet aan die afspraak houdt en u met een schadepost blijft zitten? Wat speelde er laatst bij de rechter?

Wat speelde er? Joep, een elektromonteur, was sinds 2006 in dienst van detacheringsbureau Xanta. Hij kreeg in de zomer van 2010 een nieuwe klus waarvoor hij zijn werkzaamheden op verschillende plaatsen moest verrichten. Daarom mocht hij van Xanta vijf maanden lang een bedrijfsauto gebruiken.

De afspraken op papier

Bruikleenovereenkomst. In de ‘Bruikleenovereenkomst bedrijfsauto’ die Joep had ondertekend stond onder meer dat hij de auto alleen voor woon-werkverkeer mocht gebruiken. Hij mocht de auto verder niet privé gebruiken.

Geen privégebruik. Ook werd afgesproken dat Joep bij de Belastingdienst een ‘Verklaring geen privégebruik bedrijfswagen’ zou aanvragen en die aan Joep zou geven. Anders zou Xanta de fiscale bijtelling op zijn salaris moeten toepassen.

Vergeten ... Joep heeft deze verklaring nooit aangevraagd, maar Xanta paste géén fiscale bijtelling toe. Hij ging er immers van uit dat Joep volgens afspraak de auto alleen voor woon-werkverkeer zou gebruiken.

Verrassing ...

Ruim privégebruik. In 2011 eindigde het ar­­beids­­contract van Joep en moest hij de bedrijfsauto inleveren. Xanta constateerde toen dat Joep in die vijf maanden ruim 30.000 kilometer had gereden. Gelet op de afstand tussen zijn woning en het werk had hij echter nog geen 4.000 kilometers hoeven te rijden. Kennelijk had hij dus ruim 26.000 privékilometers gereden. Als gevolg daarvan had Xanta een aanzienlijke schade geleden.

Forse schade

Dat telt door. De leaseovereenkomst van de auto ging uit van 27.000 km per jaar; 11.250 kilometer in vijf maanden. Nu er veel meer met de auto was gereden, kostte dat Xanta in totaal € 4.500,-. Bovendien had Joep ruim € 2.000,- brandstof getankt voor privékilometers. Kortom: de totale schade voor Xanta bedroeg ruim € 6.500,-. Xanta wilde dat Joep dat bedrag aan hem zou betalen en stapte naar de rechter (LJN: BU6797).

Ik heb toch belasting betaald!

Dat dacht ik ... Joep vertelde de rechter dat hij dacht dat hij de auto wel privé mocht gebruiken. Toen hij enkele maanden eerder ook een bedrijfsauto mocht gebruiken, mocht dat ook.

Dat had je gedacht! De kantonrechter trapt daar niet in. Toen Joep eerder in een bedrijfsauto reed, werd elke maand € 65,- belasting ingehouden vanwege de fiscale bijtelling. Dat is in deze vijf maanden niet gebeurd. Hij mocht er dus ook niet van uitgaan dat privégebruik nu wel mocht. Bovendien was de bruikleenovereenkomst duidelijk: Joep mocht de wagen niet privé gebruiken.

Opzet. De kantonrechter vindt dat Joep de ge­­maakte afspraken opzettelijk heeft overtreden. En zelfs als hij dacht dat hij de auto wel privé mocht gebruiken, dan nog is het volstrekt onacceptabel dat hij in een periode van vijf maanden maar liefst 26.000 kilometers privé heeft gereden zónder Xanta daarvan in kennis te stellen. Daarom moet Joep alle schade aan Xanta vergoeden.

Tip. Verhaal de schade die u lijdt doordat uw werknemer in strijd met de afspraken de bedrijfsauto ook privé gebruikt, op hem.

Rijdt uw werknemer privé in uw bedrijfswagen terwijl dat niet mag? Verhaal de schade die u daardoor lijdt, dan op hem. Doe dit zeker als het privégebruik de spuigaten uitloopt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01