PRIVÉ - 17.04.2012

Zeker van een veilige aankoop op het web

Onlangs werd iemand voor € 1.081,- opgelicht toen hij via internet een tv en een Sony Playstation kocht. En dat terwijl de webwinkel toch met iDEAL en PostNL samenwerkte ... Hoe voorkomt u dat ú het slachtoffer wordt van oplichting?

De betreffende website zag er goed uit, de klant kon betalen met iDEAL en de producten werden geleverd door PostNL. Toch was de klant zijn geld kwijt dat hij via iDEAL had overgemaakt. Kunt u zo’n teleurstelling voorkomen en waar kunt u op letten om meer zekerheid te hebben?

Het beste is: niet vooruitbetalen

Betalen met iDEAL is snel en gemakkelijk, maar helaas zegt het niets over de betrouwbaarheid van de verkoper. De meeste zekerheid heeft u wanneer u pas hoeft te betalen nadat u uw bestelling heeft ontvangen. Zo stuurt bol.com bij veel producten een acceptgiro mee. U loopt dus geen enkel risico. Vaak is het ook mogelijk om te betalen met een creditcard. Via uw creditcardmaatschappij bent u verzekerd tegen fraude, maar het is natuurlijk onverstandig om uw gegevens kwistig te gebruiken op malafide websites. Een aan uw creditcard gekoppeld account van PayPal waarbij uw creditcardgegevens onzichtbaar blijven voor eventuele malafide verkopers, is om die reden veiliger. Een account is gratis, maar het aantal Nederlandse webwinkels dat PayPal accepteert, is echter nog gering. Meer informatie vindt u op: https://www.paypal-nederland.nl/veiligheid/

Zo krijgt u meer zekerheid

Controleer de adresbalk. Wijkt het adres in de webbalk van uw browser af van het vertrouwde webadres of wordt u tijdens de betaalprocedure doorgesluisd naar een onbekende site? Breek dan de koop af.

Tip. Ook het ontbreken van SSL-encryptie tijdens de betaling - te herkennen aan ‘https’ en een slotje in de adresbalk - moet alarmbellen doen rinkelen.

Over de koper. Controleer of de webwinkel gegevens vermeldt over de verkoper, zoals adres, telefoonnummer en inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Dit laatste kunt u zelf checken op http://www.kvk.nlTip. Als de site een e-mailadres vermeldt, kunt u eenvoudig uitproberen of er wordt gereageerd op uw vragen.

Is de prijs té mooi om waar te zijn? Dan heeft u waarschijnlijk geen bonafide verkoper getroffen. Hap niet toe. De ShopScan van ConsuWijzer (http://www.consuwijzer.nl/shopscan/) helpt u bij het oordelen over de betrouwbaarheid van webwinkels.

Keurmerken geven geen garanties

Thuiswinkel Waarborg. Ook de diverse keurmerken voor webwinkels bieden u niet 100% garantie. Omdat een keurmerk geld kost, is het echter waarschijnlijk dat een aangesloten winkel zich betrouwbaar opstelt. Thuiswinkel Waarborg (http://www.thuiswinkel.org) wordt door de Consumentenbond ondersteund en biedt een onafhankelijke klachtenbemiddeling. Tip. Een klik op het Thuiswinkel Waarborg-logo op de winkelsite moet doorlinken naar het certificaat van Thuiswinkel.org, anders is het niet in de haak. Andere keurmerken zijn ‘mkbOK’ en ‘Webshop Keurmerk’, maar niet alle keurmerken stellen evenveel voor. Op: http://www.consuwijzer.nl/Keurmerken kunt u de waarde van een keurmerk checken.

Wat anderen erover zeggen. Ervaringen van andere klanten zijn misschien nog wel het beste keurmerk. U vindt ze bijvoorbeeld op: http://www.kieskeurig.nl - http://www.checkwebwinkel.nl enhttp://tweakers.net/pricewatch/reviews/

100% zekerheid krijgt u nooit, maar controleer toch altijd de contactgegevens en het KvK-nummer van webwinkels en let op betrouwbare keurmerken. Ook ervaringen van andere klanten kunnen waardevol zijn. Check bovendien of tijdens de betaalprocedure de SSL-encryptie (‘https://’ plus slotje) niet ontbreekt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01