DAT OVERKOMT U TOCH NIET? - 24.04.2012

Zijn uw e-mails spam?

Stuurt u nieuwsbrieven waarin u uw producten en/of diensten onder de aandacht brengt of die het imago van uw bedrijf versterken? Dan worden deze als spam aangemerkt. Aan welke regels dient u zich te houden? Wat zijn de sancties?

Vooraf toestemming? Spam, oftewel: ongevraagde elektronische reclame die in grote hoeveelheden verstuurd wordt, is volgens de wet verboden. Nog belangrijker voor ondernemers is dat er maatschappelijk bijzonder veel weerstand bestaat tegen deze vorm van reclame. U mag wettelijk alleen elektronisch reclame versturen als u uitdrukkelijke toestemming heeft gekregen van de ontvanger. Het spamverbod beschermt iedereen. Het geldt voor het versturen van berichten aan particulieren én aan bedrijven.

Vier belangrijke voorwaarden

1. Verzamelen e-mailadressen. Bij het verzamelen van de e-mailadressen moet u al melding maken van het feit dat u naar dit e-mailadres wellicht (ook) reclameboodschappen zult verzenden.

2. Toestemming. U heeft uitdrukkelijk toestemming nodig van de ontvanger. Deze toestemming kunt u krijgen door de persoon die zich inschrijft een bevestigingsmail te sturen met een link die de inschrijving voor de nieuwsbrief bevestigt (de zogenoemde double opt-in). Het enkel laten aanvinken van de checkbox is niet voldoende. Ook als u in uw algemene voorwaarden opneemt dat de ontvanger ‘toestemming geeft’ voor het ontvangen van nieuwsbrieven, is dat niet voldoende.

Het moet iemand duidelijk zijn waarvoor hij toestemming geeft. Met andere woorden: u dient de ontvanger te informeren. Vage zinnen als ‘u geeft hierbij toestemming voor het ontvangen van e-mail’ voldoen niet aan het duidelijkheidsvereiste.

3. Afzender. De ontvanger van uw nieuwsbrief moet direct, in de ‘Van’-regel, kunnen zien dat de nieuwsbrief van uw bedrijf afkomstig is.

4. Afmeldmogelijkheid. De ontvanger moet zich (te allen tijde) simpel en direct kunnen afmelden. U mag voor het afmelden voor de nieuwsbrief geen kosten in rekening brengen. Let op. De ontvanger een ellenlange vragenlijst laten invullen voordat hij zich daadwerkelijk kan afmelden, is niet aan te merken als een simpele en directe afmeldmogelijkheid. De afmeldmogelijkheid dient u in iedere nieuwsbrief te vermelden.

Bestaande klanten

Toestemming niet vereist. U heeft geen expliciete toestemming (voorwaarde nr. 2) nodig als u nieuwsbrieven wilt versturen naar bestaande klanten. Heeft uw klant een e-mailadres opgegeven, dan mag u aan deze klant voor soortgelijke producten of diensten nieuwsbrieven sturen. Wel geldt dat uw bestaande klant zich simpel moet kunnen afmelden voor uw nieuwsbrief.

Loopt u risico’s?

Boete? De OPTA(Onafhankelijke Post en Telecomcommunicatie Autoriteit)houdt toezicht op de naleving van het spamverbod. Deze autoriteit kan bij overtreding van het spamverbod een boete opleggen, van maar liefst maximaal € 450.000,-. Via de http://www.spamklacht.nl kan iedereen klagen over spamberichten. Voor de OPTA kan dat aanleiding zijn om in actie te komen. Met name bij meerdere klachten over één afzender.

Imagoschade. Voor u is het grootste risico wellicht niet een ‘boze’ OPTA, maar ‘boze’ klanten. En dit is fataal voor een bedrijf. En dat is wellicht de beste prikkel om u te houden aan de spelregels rondom reclame via e-mail.

U mag alleen reclame naar een e-mailadres sturen als u bij het verkrijgen van het e-mailadres heeft laten weten dat u er (ook) reclame-uitingen naar kunt versturen. Als het geen bestaande klant betreft, zorg dan dat u uitdrukkelijk toestemming heeft.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01