SOFTWARE - DRIVERS - 30.05.2012

Driver gezocht

Wilt u onder Windows een hardwarecomponent of een apparaat correct kunnen gebruiken, dan heeft u een geschikte driver (stuurprogramma) nodig. Met wat geluk vindt Windows automatisch de juiste driver. Maar wat als dat niet zo is?

Lukt het u niet om een of ander hardwareonderdeel of een extern apparaat op de juiste manier te bedienen, dan is de kans groot dat u niet over de gepaste driver beschikt. U kunt dat controleren via het Apparaatbeheer van Windows. Dat vindt u in het Configuratiescherm of bereikt u door devmgmt.msc in de zoekbalk van het Windows Start-menu in te tikken.

Problemen

Ondervindt Windows problemen met een driver, dan ziet u normaal gezien een uitroepteken op een gele achtergrond naast dat item. Het kan echter ook gebeuren dat Windows helemaal niet weet om welk onderdeel het gaat en welke driver er nodig is. In dat geval krijgt u meestal de aanduiding Onbekend apparaat te zien bij Overige apparaten.

Hoe oplossen?

1. Driver vervangen. Het eerste probleem (uitroepteken) is meestal het gemakkelijkste op te lossen. Windows herkent dan het apparaat, maar blijkbaar is niet de juiste driver geïnstalleerd. Vaak vindt u de driver op de site van de fabrikant van dat apparaat, in een rubriek als ‘Support’ of ‘Ondersteuning en drivers’. Let op! Controleer eerst of u wel de driver voor het juiste model en de correcte Windows-versie geselecteerd heeft.

2. Apparaat identificeren. Krijgt u in het Apparaatbeheer de indicatie Onbekend apparaat te zien, dan zal u eerst en vooral te weten moeten komen om welk apparaat of onderdeel het gaat. Heeft u bijvoorbeeld geen geluid, dan weet u meteen dat u audiodrivers nodig heeft. De hand­leiding bij uw systeem of de specificaties op de website van de fabrikant kunnen u dan helpen bij het identificeren van het juiste onderdeel of model, zodat u exact weet welke audiodriver u nodig heeft. Desnoods installeert u een gratis tool zoals HWiNFO32/64 (http://www.hwinfo.com) om te ontdekken om welke hardware het precies gaat.

3. Opsporen. Het kan gebeuren dat alles correct lijkt te werken, maar dat toch de melding Onbekend apparaat verschijnt. Om dat apparaat te identi­fi­ceren kunt u een drivertool gebruiken (zie verder) of de ‘handmatige’ methode toepassen. Klik in het Apparaatbeheer met de rechtermuisknop op het problematische apparaat en kies Eigen­schappen. Op het tabblad Details selecteert u bij Eigenschap het item Pad naar apparaatinstantie. Afhankelijk van het apparaattype noteert u vervolgens de nummers achter VEN_ en DEV_, of achter VID_ en PID_ (VENdor, DEVice; Vendor ID, Product ID). De kans is groot dat u op basis van deze gegevens via Google de juiste driver vindt. Een voorbeeld: de zoekterm VEN_1814&DEV_0781 leidde ons naar een Ralink 802.11n Wireless LAN Card.

4. Drivertool. Levert de ‘handmatige’ methode u niets op of vindt u die te technisch, dan heeft u nog een goede kans dat een gratis tool als DriverIdentifier (http://www.driveridentifier.com) het apparaat weet te identificeren en in één moeite zelfs de juiste driver opvist. U hoeft eigenlijk alleen maar de knop Scan Drivers in te drukken. Merkt u in de resultaten bij sommige items de knop Update of Download op, dan denkt de tool de bijhorende driver gevonden te hebben. Let op! U heeft geen garanties dat het inderdaad om het juiste sturingsprogramma gaat. Desnoods moet u de installatie van die (foute) driver weer ongedaan maken.

Correcte en up-to-date drivers zijn belangrijk voor goed werkende hardware. Vindt Windows die niet automatisch, gebruik dan de technieken en gratis tools om de hardware te identificeren en de bijbehorende drivers op te sporen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01