BELASTINGEN - 21.05.2012

Rode landbouwdiesel, langste tijd gehad?

Zowel in het Catshuis- als in het Kunduz-akkoord was men het er snel over eens. De rode diesel gaat verdwijnen. De maatregel levert de schatkist € 300 miljoen op. De hogere kosten voor de landbouw zijn € 100 miljoen. Wat speelt er?

Wie mag rode diesel gebruiken?

Hoe werkt rode diesel? Op diesel wordt, behalve btw, ook accijns geheven. Er bestaan twee tarieven: een hoog en een laag tarief. Het lage tarief geldt enkel voor rode diesel. Om onderscheid te kunnen maken tussen beide accijnsgroepen wordt een rode kleurstof aan de goedkopere diesel toegevoegd. Dat doet men met de rode kleurstof ‘red dye’. Voor de smaak zit er ook een snufje van de (giftige!) chemische stof furfural in. Diesel zonder deze additieven noemt men ‘witte’ diesel. Niet iedereen mag gebruikmaken van rode diesel. Het gaat hierbij uitsluitend om gebruik voor:

  • voertuigen die normaal gesproken niet op de openbare weg rijden. Denk hierbij aan tractoren;
  • voertuigen die worden gebruikt voor aanleg en onderhoud van wegen;
  • schepen (behalve pleziervaart);
  • apparaten. Denk hierbij aan generatoren;
  • kranen op bouwterreinen;
  • apparatuur op vrachtauto’s, zoals koelaggregaten.

Controle op onterecht gebruik

Omdat het voordelig is om op rode diesel te rijden is de verleiding groot om die diesel ook voor andere (niet-toegestane) doeleinden te gebruiken. De douane controleert daarom op onterecht gebruik van rode diesel. Ook zou er bij APK controles op gecontroleerd worden.

Als men gepakt wordt. Het ten onrechte rijden met rode diesel is geregeld in de Wet op de accijns. Hoe daarmee omgegaan wordt, kunt u lezen in het Handboek Douane.

Hoogte van de boete

Wordt u gepakt dan kan de douane een transactie (schikking) aanbieden als het fiscale nadeel minder bedraagt dan € 5.500,- voor particulieren of € 11.500,- voor ondernemers.

De boete bedraagt dan € 4,53 per liter tankinhoud, met een minimum van € 226,-.

Bij grotere bedragen moet de zaak worden voorgelegd aan de boete-fraudecoördinator. Die boete-fraudecoördinator kan de zaak zelf afdoen of doorspelen naar het OM. In dat geval (maar ook als men niet ingaat op de schikking) kan de officier van justitie overgaan tot vervolging.

Uitkomst strafzaak? De uitkomst van zo’n strafzaak is lastig te voorspellen (die hangt namelijk van een heleboel factoren af), maar op een boete van tussen de € 1.500,- en € 2.000,- (waarvan een gedeelte voorwaardelijk) moet men toch wel rekenen. Behalve de boete wordt ook de ontdoken accijns nageheven.

Accijnsnaheffing voor totale wagenpark

Forse accijnsnaheffing. Die accijnsnaheffing kan aardig in de papieren lopen. Dit omdat men bij ondernemers niet alleen maar kijkt naar het voertuig waarmee u bent ‘gepakt’.

De fiscus kijkt naar het totale aanwezige wagenpark, in de veronderstelling dat als er met één auto is geknoeid het voor de hand ligt dat er met alle auto’s is geknoeid!

Met de boekhouding in de hand gaat men vervolgens vijf jaar terug en berekent wat er aan accijns is ontdoken.

Rondrijden op rode diesel als dat niet mag, is geen slim idee. De boete is dan €  4,53 per liter tankinhoud, met een minimum van € 226,-. Weet dat het verdwijnen van wel toegestaan gebruik u als landbouwondernemer veel geld gaat kosten. Investeren in milieuvriendelijke en zuinige motoren kan dus een goed idee zijn.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01