ONTSLAG - 29.05.2012

Wéér te laat? Dan is daar het gat van de deur ...

Werknemers die regelmatig te laat komen, leveren de nodige irritatie op. Maar is te laat komen ook een reden voor ontslag op staande voet? En hoe belangrijk is het dan om snel te handelen? Wat kunt u leren van enkele praktijkgevallen?

Laatste redmiddel. Ontslag op staande voet is een uiterste middel, een ‘ultimum remedium’. De wet stelt hier strenge eisen aan. Welke?

Dringende reden. Er moet sprake zijn van een zogenaamde ‘dringende reden’. Volgens de wet is dit een zodanig gedrag van de werknemer dat het niet reëel is van u als werkgever te verlangen het dienstverband nog langer voort te zetten.

Meteen. U moet de dringende reden ‘onverwijld’ aan de werknemer meedelen. U moet dus direct ac­­tie ondernemen. Het is lastig dat niet meteen dui­­delijk is wat ‘direct’ is, dat kan van geval tot ge­­val anders zijn. Dat blijkt ook uit de voorbeelden.

Je was gewaarschuwd ...

Waarschuwing. Distributiechauffeur Jaap kreeg in mei een schriftelijke waarschuwing omdat hij regelmatig te laat kwam. Als hij nog eens te laat zou komen, zou hij ontslagen worden. Het ging ver­­volgens enkele maanden goed, totdat hij in twee maanden tijd weer diverse malen te laat kwam. Uiteindelijk werd hij op staande voet ontslagen. De chauffeur vocht het ontslag aan.

Gelijk werkgever? De rechter (LJN: BW1136) stelt vast dat Jaap in de maanden september en oktober opnieuw regelmatig te laat kwam. Gelet op de waarschuwing die Jaap eerder had ontvangen, was er in beginsel een dringende reden voor ontslag op staande voet. Tot zover kreeg de werkgever gelijk. Waar ging het dan toch mis?

Te lang gewacht ... Volgens de rechter had deze werk­­gever meteen actie moeten ondernemen. Jaap is echter pas begin november, na eerder en­­ke­­le keren te laat komen, op staande voet ontslagen.

Geen goede reden. Volgens de werkgever ontstond er ‘vertraging’ doordat hij pas op 4 november (via de administratie) de aanvangstijden van Jaap had ontvangen. De rechter vindt echter dat de werkgever eerder van het gedrag van Jaap had kunnen en moeten weten. Door twee maanden stil te blijven zitten, is het ontslag op staande voet niet ‘onverwijld’ gegeven en daarom niet rechtsgeldig.

Tip. Houd goed de vinger aan de pols als u een laatste waarschuwing heeft gegeven. Spreek dit eventueel door met de direct leidinggevende.

Dat kan iedereen toch gebeuren!

Verslapen. Servicedeskmedewerker Harrie kwam bijna elke dag te laat op zijn werk. Hij kreeg een laatste waarschuwing: nog één keer te laat en je wordt ontslagen. Twee maanden later kwam hij weer een uur te laat. Hij werd meteen geschorst en vier dagen later op staande voet ontslagen. Hij vocht het ontslag aan. Volgens hem was het zich verslapen geen dringende reden voor ontslag. Bo­­ven­­dien was het ontslag niet onverwijld gegeven, omdat hij pas na vier dagen was ontslagen.

Vier dagen is oké. Volgens de rechter is hier sprake van een dringende reden voor een ontslag op staande voet, dat bovendien onverwijld is gegeven. Een werkgever moet de tijd krijgen om onderzoek te doen, zich te beraden en eventueel advies in te winnen. De rechter vindt dat een ontslag vier dagen ná het verslapen (inclusief een weekend) voldoende ‘onverwijld’ is (LJN: BW2157).

Tip. Wacht niet langer dan nodig als u een werknemer op staande voet wilt ontslaan. Wacht u te lang, dan bestaat de kans dat het ontslag niet geldig is. Tip. Neem niet meer tijd dan strikt noodzakelijk voor onderzoek, beraad en/of advisering.

Wacht niet als u een werknemer op staande voet wilt ontslaan. Wacht u te lang, dan bestaat de kans dat het ontslag niet geldig is. Neem niet meer tijd dan strikt noodzakelijk voor onderzoek, beraad en/of advisering. In dit geval vond de rechter vier dagen (inclusief een weekend) niet te lang.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01