KAART- EN MENUPRIJZEN - KORTINGSACTIES - 11.05.2012

Zorg dat u zelf niets tekortkomt!

Een korting kan een gast soms over de streep trekken om toch met zijn gezelschap bij u te boeken of een rekening contant af te rekenen in plaats van per creditcard. Maar niet tegen elke prijs. Hoe doet u dat slim en doordacht?

Misvatting? Veel van uw collega’s proberen met het verstrekken van kortingen de bezetting op pijl te houden. Toch blijkt uit ervaringen van horecaondernemers en diverse onderzoeken dat het bedrijfseconomische effect van kortingen zelden tot een structurele verbetering van de winstgevendheid leidt. Kortingen op de rekening moeten meestal al fors zijn en verleidt vooral mensen, die toch al niets wilden of konden besteden. De prijsstelling is nog steeds ondergeschikt aan kwaliteit en beleving.

Geef een positieve draai

Mocht u toch een poging willen wagen, dan is het goed om vooraf goed te calculeren. Let op. Het verstrekken van korting kan op gasten zelfs een negatief effect hebben (“We hebben blijkbaar voorheen te veel betaald” of: “Het gaat blijkbaar niet zo goed met die zaak.”). Tip. Breng uw kortingsactie positief: ‘Jubileumactie’, ‘Oranjedeal’, ‘Asperge-actie’, etc.

Het effect cijfermatig bekeken

Macht der getallen. Stel, uw collega besluit om korting op de rekening te gaan geven. Hij heeft het volgende overzicht opgesteld. Hij gaat uit van een gemiddelde rekening per tafel (incl. btw) van €100,-. Zijn inkooppercentage is 30%. Vervolgens berekent hij wat het kortingseffect is op de brutowinst en brutomarge per kortingspercentage. Zonder korting realiseert uw collega bij een besteding van € 100,- een brutomarge van 70%. En een brutowinst van € 64,59. Bij een korting van 30% op de rekening daalt de brutomarge naar 57,14% en de brutowinst naar € 36,91.

Waarop? Op dranken zit over het algemeen een ho­­gere brutomarge dan op maaltijden. U kunt pro­­centueel dus beter een hogere korting verstrekken op dranken. Tip. Geef een hoge procentuele korting op dranken en een lagere of zelfs geen korting op maaltijden. Voorbeeld: ‘Deze week vanwege ons tienjarige bestaan 40% korting op onze wijnen bij een bezoek aan ons restaurant.’

Fiscaal: registreer uw kortingen!

Minder winstmarge. Als u de kortingen niet re­­gistreert, kan de fiscus moeilijk gaan doen. Uw brutomarge wijkt tenslotte af van de normale brutomarge. Zonder registratie kunt u de marge­­afwijking niet verantwoorden en zal de fiscus uw omzet en de btw daarover mogelijk corrigeren.

Let op. Ook uw kassa dient de korting correct te verwerken. Het komt nog wel eens voor dat de korting wel wordt weergegeven op de z-afslag maar niet van de netto-omzet wordt afgetrokken. Tip. Check uw z-afslag en informeer uw boekhouder.

Geef bijvoorbeeld een hoge procentuele korting op dranken en een lagere of zelfs geen korting op maaltijden. Registreer uw kortingsacties administratief, u onderbouwt zo de winstmargedaling naar de fiscus toe.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01