AUTO - 04.06.2012

Wat nu met de catalogusprijs van de auto van de zaak?

Rijdt u als bouwondernemer een auto van de zaak, dan heeft u te maken met de inkomensbijtelling over de oorspronkelijke catalogusprijs van die auto. Hoe zit dat nu met die catalogusprijs? Is er nog ergens fiscaal voordeel te behalen?

Aftrekposten voor bouwbedrijf. Rijdt u een auto van de zaak (bouwbedrijf), dan zijn ingeval het bouwbedrijf de auto leaset de leasekosten aftrekbaar van de be­­drijfs­­winst van uw bouwbedrijf. Of, als u de auto op rekening van het bouwbedrijf zelf aanschaft, geldt dat voor de afschrijvingskosten.

Verder zijn natuurlijk ook de door u betaalde brandstof-, verzekerings-, autowaskosten, enz. aftrekbaar van de bedrijfs­­winst.

(Geen) privégebruik. Heeft u een Bouw-BV, dan moet de bijtelling wegens uw privégebruik van de auto van de zaak door de BV (als uw werkgever) in de loonheffingen verwerkt worden. Heeft u een bouwbedrijf voor de inkomstenbelasting, dan speelt dit niet maar moet u de bijtelling bij de aangifte inkomstenbelating opgeven.

Kilometeradministratie bijhouden

Aantonen. U zult om onder de bijtelling voor privégebruik uit te kunnen komen, zelf moeten kunnen aantonen dat er niet meer dan 500 km privé is gereden met de auto. Het beste bewijs daarvoor is een sluitende kilometeradministratie. Zorgt u er daarbij ook voor dat deze wordt gedekt door agenda’s, garagenota’s, onderhoudsbeurten, bekeuringen voor snelheidsovertredingen, e.d. Het komt maar al te vaak voor dat de diverse bescheiden niet matchen.

Grondslag voor de fiscale bijtelling. Voor de waarde van een personenauto wordt uitgegaan van de oorspronkelijke Nederlandse catalogusprijs van de auto inclusief omzetbelasting en be­­las­­ting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm). Dit geldt ook als de auto in het buitenland is gekocht of daar geregistreerd staat.

Wat is nu handig met accessoires?

Tot de catalogusprijs behoort ook de waarde van accessoires die al in de fabriek of door de importeur zijn aangebracht vóór de datum van de toekenning van het kenteken.

Tip. Accessoires (navigatiesysteem, roestvrijstalen velgen, e.d.) die de dealer ná de datum van toekenning van het kenteken aanbrengt, behoren niet tot de grondslag.

Auto ouder dan 15 jaar. Is uw auto ouder dan 15 jaar, dan is de bijtelling ‘slechts’ van toepassing op de waarde in het economisch verkeer. Maar dan is die bijtelling wel 35% over die waarde in het economisch verkeer.

Tip. Een oude auto waarvan de waarde door de ouderdom vrijwel nihil is maar die nog in een prima staat verkeert, kan fiscaal aantrekkelijk zijn. Echter, een waardevolle oldtimer (Mercedes, Porsche, enz.) heeft een hoge economische waarde en heeft daardoor zijn fiscale aantrekkelijkheid verloren.

Wat geldt er nu voor bestelauto’s?

Voor bestelauto’s is de grondslag eveneens de cataloguswaarde inclusief bpm en btw. Ondanks dat de meeste ondernemers op grond van de ondernemersregeling geen bpm hoeven te betalen, behoort de bpm wel tot de grondslag voor de bijtelling.

Tip. Op bestelauto’s die vóór 1 juli 2005 op kenteken zijn gezet, is in het geheel geen bpm verschuldigd. De catalogusprijs van die auto’s is dan ook zonder bpm. Dit betekent dat de bijtelling wegens privé­gebruik voor deze bestelauto’s nog wel wordt berekend over de catalogusprijs exclusief bpm.

Laat autoaccessoires (zoals bijvoorbeeld een navigatiesysteem, roestvrijstalen vel­­gen, e.d.) door de dealer ná de datum van toekenning van het kenteken aan­­brengen aan uw auto. Zo worden ze niet opgeteld bij de oor­­spronkelijke cataloguswaarde en blijven ze buiten de fiscale inkomensbijtelling.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01