AUTO - BIJTELLING PRIVÉ - 21.11.2013

Bestelbus geen rittenregistratie en toch niet bijtellen?

‘Bestelbus, rittenregistratie en wel of niet bijtellen’ zijn zaken die ondernemers en rechters blijkbaar blijven bezighouden. Recentelijk besliste een rechter dat het bijhouden van een rittenregistratie niet nodig was. Wat kunt ú hiermee?

Werknemer én ondernemer. Als u aan een werknemer een auto ter beschikking stelt vanwege zijn werk of als u zelf in een auto van de zaak rijdt, dan volgt er een fiscale bijtelling bij het loon van de werknemer of bij het belastbaar inkomen van uzelf. Dit is alleen anders wanneer u kunt aantonen dat deze auto niet of voor niet meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gebruikt. Dat kan aan de hand van een sluitende rittenregistratie.

Bestelbus voor goederen

Géén rittenregistratie? Stelt u bijvoorbeeld een bestelauto ter beschikking die door aard en inrichting nagenoeg uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer, dan hoeft u deze niet als loon in aanmerking te nemen. Een kilometerregistratie of ander bewijs dat er geen sprake is van privégebruik is dan niet nodig. Let op. Het moet hierbij wel om een bestelauto gaan.

Bestelauto? Of dat het geval is, vindt u terug in kentekenbewijs deel 1A. Attentiepunt hierbij is wel dat de normen voor bestelauto’s bijzonder strak zijn. Heeft u veranderingen aangebracht aan de auto, bijvoorbeeld wanden weggehaald of verkleind, ramen aangebracht of iets dergelijks, dan kan de auto daardoor mogelijk niet langer kwalificeren als een ‘bestelauto’.

Mijn bestelauto voldoet daaraan. En nu?

Alleen voor goederen? Is uw auto een ‘bestelauto’, dan is het interessant om te weten of deze ‘door aard en inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer’. Dat scheelt immers een hoop gedoe. U hoeft dan namelijk geen rittenregistratie bij te houden.

Strenge fiscus. De Belastingdienst stelt zich meestal op het standpunt dat een auto waarbij naast de stoel van de chauffeur een bijrijdersstoel is óf die makkelijk is bij te plaatsen, níét voldoet aan de voorwaarden, omdat deze bestelauto ook geschikt is voor personenvervoer (en dus niet uitsluitend of bijna uitsluitend voor goederen). In de rechtspraak is de Belastingdienst op dit punt een aantal malen teruggefloten. Recentelijk nog: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 16.09.2013 (GHARL:2013:6525).

Achter de tralies ...

Een collega had een aannemersbedrijf. De auto was verlengd, er waren rekken en tralies geplaatst en (vanwege ruimtegebrek) was de hoofdsteun van de bijrijdersstoel verwijderd. De Belastingdienst vond deze auto toch geschikt voor personenvervoer. De rechter vond de auto wel degelijk voldoen aan de eis dat de bestelauto uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt was voor goederenvervoer. Géén bijtelling dus, vond de rechter.

Neem geen risico. Weet wel dat de fiscus de regeling heel beperkt opvat. Het is dan ook verstandig dit vooraf daarmee af te stemmen met hem. Zo voorkomt u gedoe achteraf én boetes.

Hoe doet u dit? U stuurt een brief naar de Belastingdienst Landelijk Coördinatiecentrum Auto (Postbus 843, 7600 AV Almelo). U legt in de brief uit waarom de auto alleen of bijna alleen geschikt is voor goederenvervoer. Voeg foto’s bij en vraag toestemming deze auto aan te merken als een auto die door aard en inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer. Krijgt u toestemming? Bewaar deze dan uiteraard bij de administratie!

Is uw bestelauto (bijna) uitsluitend geschikt voor het vervoer van goederen? Stem dit dan af met de Belastingdienst en voorkom bijtelling en verder gedoe! Voeg foto’s toe aan uw brief aan het Landelijk Coördinatiecentrum Auto in Almelo.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01