Tijd voor een wachtwoordbeleid
1.Wachtwoordbeleid. De helft van alle Nederlandse ondernemers verandert nooit zijn wachtwoorden, blijkt uit recent onderzoek van ING ( https://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2015/04/helft_ondernemers_wijzigt_wachtwoorden_nooit.html ). Een wachtwoordbeleid is daarom van belang om de gegevens van uw bedrijf te beschermen. Op Beschermjebedrijf.nl ( http://beschermjebedrijf.nl/stappenplan/toegang-en-wachtwoorden ) leest u hoe een sterk wachtwoordbeleid deel uitmaakt van een stappenplan voor een digitaal veilig bedrijf.
2. Sterk wachtwoord. Een sterk wachtwoord is moeilijk te raden of te kraken. Microsoft ( http://windows.microsoft.com/nl-be/windows7/tips-for-creating-strong-passwords-and-passphrases ) zette alle kenmerken op een rijtje en geeft tips voor een wachtwoordzin, die vaak veiliger en gemakkelijker te onthouden is. Met OnlineWachtwoordGenerator.nl ( http://www.onlinewachtwoordgenerator.nl ) maakt u sterke wachtwoorden. De sterkte van een zelfgekozen wachtwoord kunt u testen op Digisafe ( https://www.digisafe.info/sterkte-en-veiligheid-wachtwoord-testen ). Stel net zolang bij totdat u 100% scoort.
3. Wachtwoordetiquette. En sterk wachtwoord is mooi, maar helpt niet als u het op een briefje schrijft bij uw computer. Lastpass ( https://blog.lastpass.com/nl/2015/01/7-bad-password-habits-to-break-now.html/ ) maakt u attent op dit soort slechte wachtwoordgewoontes en vertelt hoe u deze kunt doorbreken. Blijft het onthouden van wachtwoorden te lastig? Kies dan voor hulp van gespecialiseerde wachtwoordsoftware zoals het gratis Norton Identity Safe ( https://identitysafe.norton.com ) of Lastpass ( https://lastpass.com ). Lastpass is er ook voor mobiele apparaten, maar dat kost $ 12 per jaar.
4. Voor uw klanten. Heeft uw bedrijf een website waar klanten zich kunnen registreren? Wijs hen dan op het belang van een sterk wachtwoord. Indivirtual ( https://blog.indivirtual.nl/password-policy/ ) geeft voorbeelden van hoe dat wel en niet moet.