ZIEKTE EN RE-INTEGRATIE - 23.10.2017

Waar moet u op letten bij adviezen van de arbodienst?

Een zieke medewerker meldt u bij uw arbodienst. Wat kunt u daarna verwachten en waar moet u op letten in het verzuimdossier? Hoe houdt u de vinger aan de pols en voorkomt u dat u straks op de blaren zit?

Richtlijn UWV. Het UWV heeft onder andere als taak te beoordelen of een werknemer na twee jaar ziekte in aanmerking komt voor een WIA-uitkering. Voorafgaande aan deze beoordeling doet het UWV de Poortwachterstoets.

Poortwachterstoets. Het UWV beoordeelt allereerst of er voldoende re-integratieresultaat is bereikt. Als dat niet zo is, beoordeelt het UWV of de werkgever en de werknemer zich in de eerste twee jaar van ziekte voldoende hebben ingespannen om de mogelijkheden te vergroten. Het UWV beoordeelt verder of de bestaande arbeidsmogelijkheden zo goed mogelijk worden benut, in het eigen bedrijf of bij een ander bedrijf. Pas na een positief oordeel wordt het recht op uitkering beoordeeld.

Sanctie. Als het UWV vindt dat u niet genoeg heeft gedaan, stelt zij de beoordeling uit en moet u 70% van het loon doorbetalen tot het moment dat het UWV vindt dat u aan al uw verplichtingen heeft voldaan. Dit is de zogenaamde ‘loonsanctie’ die maximaal één jaar kan duren.

Download de ‘Werkwijzer Poortwachter’ en de ‘Beleidsregels beoordeling Poortwachter’ van http://tipsenadvies-personeel.nl/download (PS 22.22.05).

Dus een groot belang. Het is dus belangrijk dat de Poortwachterstoets positief uitvalt. Daarvoor is het belangrijk dat u kunt aantonen dat alles volgens de eisen is verlopen. Het is dus belangrijk dat u de vinger aan de pols van de arbodienst houdt. Maar hoe doet u dat?

In week 6

Probleemanalyse. Volgens de Wet verbetering poortwachter moet de bedrijfsarts uiterlijk in week 6 een probleemanalyse opgesteld hebben. Hierin staat welke beperkingen de werknemer heeft en waar u rekening mee moet houden bij het aanbieden van passende werkzaamheden.

Zorg dat ... alles correct is ingevuld, de eerste ziektedag correct is vermeld, het duidelijk is waarom de probleemanalyse eventueel te laat is opgesteld en het duidelijk is of de werknemer het eens is met het advies van de bedrijfsarts. Tip. Stel vragen aan de arbodienst of bedrijfsarts.

Elke zes weken contact

Bedrijfsarts? De richtlijnen van het UWV zeggen dat er elke zes weken contact moet zijn met de zieke medewerker. Gelukkig betekent dat niet dat er automatisch iedere zes weken een afspraak gepland moet worden bij de bedrijfsarts.

Of zelf? Als uit de probleemanalyse blijkt dat de werknemer wacht op een behandeling en na drie maanden geopereerd zal worden, is het onzin om elke zes weken een afspraak in te plannen bij de bedrijfsarts. Tip. Heeft u zelf elke zes weken contact met de werknemer, leg dit dan vast in het verzuimdossier. Dat is volgens de richtlijnen ook voldoende.

Zo houdt u de vinger aan de pols

  • Kijk terug naar het vorige advies, vooral als het verzuim langer duurt en u regelmatig advies krijgt van de arbodienst en/of bedrijfsarts.
  • Controleer of het advies in lijn is met eerdere adviezen. Als een medewerker bijv. beperkingen heeft met lopen en staan en daarna ineens psychische beperkingen heeft, is dit afwijkend.
  • Doe navraag bij onduidelijkheden of onlogische vervolgadviezen.
Lees alle adviezen van de arbodienst goed en doe navraag over onduidelijkheden. Kijk of alle formulieren volledig zijn ingevuld. Check of de eerste ziektedag correct is en de werknemer het eens is met het advies van de arbodienst. Als de probleemanalyse te laat is, vermeld dan de reden in de probleemanalyse.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01