INCASSOBUREAU - 30.09.2020

Incasso succesvol, maar zijn de kosten voor uw rekening?

Ondanks alle beloften heeft uw debiteur de openstaande facturen nog steeds niet betaald. De maat is vol en u geeft de vordering uit handen. Uiteindelijk blijft u met de incassokosten zitten ondanks de no-cure-no-pay-afspraak. Hoe zit dat?

Mooie praatjes vullen geen gaatjes

Incassobureaus proberen met mooie boodschappen klanten te lokken om openstaande vorderingen aan hen uit handen te geven. Zo ook dit online bureau op internet: “In 10 dagen uw geld”, “No cure, no pay”, “Vordering indienen in 2 minuten”. Mooi en veelbelovend, zeker nu deze schrijft: “Incassobureau X werkt op basis van no cure, no pay. Dus als wij niets voor u kunnen incasseren, betaalt u ook niets.” De zogenoemde ‘wettelijke incassokosten’ moeten door de debiteur worden betaald. Hierdoor kunt u een incassoprocedure met meer zekerheid starten, omdat u niet voor hoge kosten komt te staan als er niets geïncasseerd is.

“Uw debiteur draait op voor de kosten” … Uw collega bezwijkt voor dit mooie aanbod op basis van no cure, no pay en geeft drie openstaande vorderingen uit handen. Na het versturen van de incassobrieven aan zijn debiteuren, bericht X aan uw collega dat de debiteur niet betaald heeft binnen de gestelde termijn en dat een incassoprocedure bij de rechter de enige mogelijkheid is om het geld te incasseren. De kosten per vordering voor het opstellen van de dagvaarding en de deurwaarderskosten van in totaal € 453,50 moet uw collega daarbij voorschieten, maar deze worden op de debiteur verhaald, aldus X. Uw collega betaalt het voorschot van drie keer € 453,50.

Onduidelijke afrekening. X heeft blijkbaar succes, want enige tijd later krijgt hij een afrekening, zij het een onduidelijke afrekening. Uiteindelijk zou uw collega veel lagere bedragen uitbetaald krijgen, terwijl toch de openstaande facturen in hun geheel zijn betaald door de debiteuren en ook het betaalde voorschot voor de kosten zou moeten worden terugbetaald. Op het verzoek om opheldering reageert X: “De debiteur heeft net betaald op het moment dat wij gedagvaard hebben. Jammer, maar daar kunnen wij ook niets aan doen”. De kosten blijven dus voor rekening van uw collega! Deze legt zich daarbij niet neer en schakelt een advocaat in. Deze weet kort daarna boven water te krijgen, dat de debiteuren binnen de gestelde termijn van tien dagen betaald hadden en het dus helemaal niet nodig was om een incassoprocedure bij de rechter te starten met alle daaraan verbonden kosten.

Wat zegt de rechter?

De Amsterdamse kantonrechter is niet mals in zijn oordeel en stelt dat X uw collega willens en wetens heeft misleid (ECLI:NL:RBAMS:2020:4228) . Hij oordeelt dat X uw collega voor en tijdens het proces op verschillende onderdelen foutieve informatie heeft verstrekt, hetgeen wijst op een structurele werkwijze. Daarnaast worden er te hoge bedragen in rekening gebracht en wordt er onnodig een beroep op de rechter gedaan. X wordt daarop veroordeeld in de daadwerkelijke advocaatkosten en ook de overige vorderingen van uw collega worden toegewezen.

Wat kunt u ermee? Helaas bestaat er geen kwaliteitskeurmerk voor incassobureaus, dus moet u zelf goed opletten wanneer u met een incassobureau in zee gaat. Tip.  Daarom moet u vooral vooraf nagaan welke afspraken er gelden met betrekking tot de kosten die aan de debiteur in rekening worden gebracht, wanneer de debiteur wel de openstaande facturen betaalt maar niet de incassokosten die daarover berekend zijn door het incassobureau. Blijkt dat het incassobureau daar niet helder over is, dan kunt u beter naar een incassobureau of deurwaarderskantoor stappen die wel helder is over dit onderwerp.

Pas op voor mooie beloften als u een incassobureau inschakelt! Krijg helder met welke kosten van de incassoprocedure u blijft zitten, als de debiteur wel de openstaande factuur betaalt, maar niet de incassokosten. Vraag helderheid van het incassobureau en ga niet zonder slag of stoot akkoord met een volgens u onjuiste afrekening.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01