PATIëNTENDOSSIER - 07.09.2021

Nieuw: de persoonlijke gezondheidsomgeving

In een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) kan een patiënt online al zijn medische informatie beheren en delen en kan daarmee zelf beschikken over artsenbrieven, onderzoeksuitslagen en medicatieoverzichten. Hoe werkt dat?

Betere regie. Met een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) hoeft de patiënt niet in te loggen op patiëntportalen, met doktersassistenten te bellen of thuis te zoeken naar die ziekenhuisbrief. De PGO is niet alleen belangrijk voor een betere regie en betrokkenheid van patiënten, maar ook van zorgverleners. Bovendien kan het overleg in de spreekkamer beter en effectiever verlopen als patiënten beter geïnformeerd zijn.

Verschil patiëntenportaal en PGO

Patiënt kiest zelf. Het grootste verschil tussen een patiëntenportaal en de PGO is dat de zorgverlener het patiëntenportaal kiest en patiënten de PGO kiezen.

Patiëntenportaal. Een patiëntenportaal is een beveiligde online omgeving waar een patiënt inzage heeft in de eigen medische gegevens die in het informatiesysteem van één zorgverlener staan. De zorgverlener kiest het portaal en is hiervoor verantwoordelijk.

Persoonlijke gezondheidsomgeving. Een PGO biedt toegang tot medische gegevens van verschillende zorgverleners en biedt online en beveiligd inzage in gegevens uit meerdere informatiesystemen. Het kan gegevens uit de systemen van een ziekenhuis, een huisarts, een apotheek en andere zorgverleners ophalen. Patiënten kunnen zelf gegevens toevoegen aan de PGO en bepalen aan wie ze welke gegevens verstrekken.

Veilige uitwisseling

Met MedMij. Patiënten maken zelf de keuze welke PGO aansluit bij de eigen behoefte. Om de gegevens veilig en vertrouwd uit te kunnen wisselen tussen een PGO en de systemen van de zorgverleners, worden eisen gesteld door MedMij. PGO’s die aan de eisen voldoen, krijgen het MedMij-label.

Hybride systemen. Sommige leveranciers bieden een oplossing, met zowel een PGO als portaalkenmerken. Deze ‘hybride’ PGO’s hebben, net als een patiëntenportaal, extra functies waarmee de zorgverlener met zijn patiënten kan communiceren en extra informatie kan aanbieden. Dergelijke hybride systemen voldoen zowel aan het MedMij-afsprakenstelsel als aan de OpenICT-basiseisen.

Patiëntenfederatie trekt de kar

PGO-alliantie. De Patiëntenfederatie Nederland is de trekker van de PGO-alliantie die van de PGO’s een succes wil maken. Het is een samenwerkingsverband van ruim 50 patiënten-, branche-, consumenten- en welzijnsorganisaties. Daarbij wordt er gestart met de huisartsenpraktijken die over enige tijd hun medische gegevens beschikbaar stellen aan patiënten met een PGO. De patiënt ziet dan in één oogopslag wat er in het dossier staat en hij of zij kan ook zelf gegevens toevoegen die voor de huisarts van belang zijn.

Huisartsen voorop

Eerst de spil. Bij de start van de PGO is als eerste gekozen voor de huisartsen, omdat zij de spil zijn in het zorgstelsel. Een groot deel van de Nederlandse huisartsenpraktijken (97%) neemt deel aan het OPEN-programma dat ondersteuning biedt. Als de PGO-koppeling met de huisartsen is geregeld, wordt er verdergegaan met de ziekenhuizen, de VVT-instellingen, de thuiszorg en de GGZ.

Informatie. Informeer u als zorgverleners over de werking van de PGO, kijk bijv. op https://www.pgo.nl Er is onder andere een toolkit met informatie- en campagnemiddelen voor huisartsen en de medisch-specialistische zorg.

De persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) geeft patiënten meer regie over hun medische gegevens. Dit kan ten goede komen aan het overleg in de spreekkamer. Huisartsen worden als eerste aangesloten. Oriënteer u tijdig via https://www.pgo.nl

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01