WEBDIENSTEN - VARIA - 31.01.2022

Kijken naar de concurrentie

U wilt graag op de hoogte blijven van het nieuws over uw concurrenten, hun prijswijzigingen, hun nieuwe producten en diensten, etc. Daartoe kunt u hun websites in het oog houden, maar er bestaan ook webtools die dat voor u doen.

Google Alerts

Google Alerts ( https://www.google.com/alerts ) is alvast een eerste handig hulpmiddel. Deze gratis service van Google stuurt u een e-mail wanneer er nieuwe zoekresultaten gevonden zijn voor de door u opgegeven trefwoorden. Zijn deze trefwoorden bijv. de namen van uw concurrenten en die van hun producten of diensten, dan blijft u dus automatisch op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Tip. U kunt daarbij zelf instellen wanneer u precies geïnformeerd wilt worden.

Follow That Page

Follow That Page ( https://www.followthatpage.com - ook beschikbaar als Firefoxextensie) scant de door u gekozen webpagina’s en brengt u op de hoogte van eventuele wijzigingen. Een gratis account checkt één webpagina om het uur, 20 (andere) pagina’s dagelijks en nog eens 20 pagina’s om de week. Tip. Als u meerdere te volgen URL’s opgeeft voor bijv. een ‘uurcheck’, dan schuift de controle gewoonweg op. Geeft u hiervoor bijv. vijf verschillende webpagina’s in, dan controleert Follow That Page elke pagina dus om de vijf uur op wijzigingen. Heeft u behoefte aan meer checks, dan kunt u de Pro-formule overwegen. Deze kost € 20/jaar en monitort vijf pagina’s om de tien minuten, 20 elk uur, 1.000 dagelijks en nog eens 1.000 andere wekelijks.

Hoe werkt het? Geef op de homepage de URL van de eerste te volgen webpagina in, samen met uw e-mailadres. Via de Your pages -tab kunt u daarna nog meer pagina’s toevoegen. Tip. Voor elke URL kunt u filters instellen. Daarmee kunt u zinnen of hele tekstblokken aanduiden die ofwel genegeerd moeten worden, ofwel uitsluitend gemonitord moeten worden.

Visualping

Visualping ( https://www.visualping.io - ook beschikbaar als Chrome-extensie) pakt het wat anders aan. Na het ingeven van een URL laadt deze webtool de overeenkomstige webpagina in en met de muis kunt u dan het gebied aangeven dat moet worden gemonitord. Meerdere gedeeltes aanduiden kan helaas niet. Daarna geeft u uw e-mailadres in en stelt u de gewenste checkfrequentie in. Een gratis account is goed voor een dagelijkse update van twee webpagina’s. Voor $ 13/maand of $ 130/jaar breidt u dit uit tot 40 URL’s of tot een uurcheck van één pagina. Via https://visualping.io/pricing vindt u de formule die bij u past. Tip. Via Advanced kunt u de mate van de te detecteren wijzigingen instellen: any change , tiny (1% verandering), medium (10%) of major (25%). U kunt ook specifieke trefwoorden opgeven die altijd een melding moeten geven.

Alternatieven

Op Hongkiat ( https://www.hongkiat.com/blog/detect-website-change-notification/ ) vindt u een bespreking en vergelijking van nog meer soortgelijke webtools, waaronder Wachete ( https://www.wachete.com ) en Versionista ( https://www.versionista.com ). Tip. U kunt meerdere tools (of e-mailadressen) combineren om gratis veel webpagina’s te laten monitoren.

Gebruik webtools als Follow That Page en Visualping om meldingen over wijzigingen op de webpagina’s van uw concurrenten te ontvangen. Vergeet zeker ook het gratis Google Alerts niet.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01