BANK - 07.06.2023

Naar verkeerde rekening overgeboekt?

Het overkomt de beste, abusievelijk een bedrag naar een verkeerd banknummer overboeken. Het wordt pas vervelend als de ontvanger dit niet terugboekt. Wat kunt u doen?

Oeps, verkeerd IBAN ...

Iedere eenmaal uitgevoerde overboeking is niet terug te draaien, ook een verkeerde. Juristen noemen dat een onverschuldigde betaling. De banken van de opdrachtgever en de ontvanger kunnen het geld dus niet zomaar terugboeken. De ontvanger zelf moet het geld terugboeken naar de betaler. Hoe nu verder?

Vraag het geld zelf terug. Boek naar het u bekende banknummer € 0,01 over en vraag in de omschrijving om het eerdere overgemaakte bedrag terug te boeken.

En uw eigen bank?

Als er niets gebeurt en als u niet zelf in contact kunt komen met de begunstigde, dan kunt u via zijn bank aan hem vragen om het bedrag alsnog terug te betalen. Banken noemen dat de Procedure Onverschuldigde Betaling. Bankiert u beide bij dezelfde bank, dan benadert uw bank de begunstigde rechtstreeks, anders spreekt uw bank hem via zijn bank aan met het verzoek. De ontvanger heeft daarna 21 dagen de tijd om aan het verzoek gehoor te geven of om schriftelijk bezwaar te maken.

Politie als het te gortig is ...

Gaat het om een aanzienlijk bedrag en geeft de ontvanger geen krimp, doe aangifte van oplichting bij de politie.

En als dat niet helpt? Na 21 dagen beschouwt de bank de niet-beoogde ontvanger als vermeende oplichter die niet-bancaire fraude pleegt. Op grond van de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF) verstrekt de bank u dan zijn naw-gegevens. Banken maken hierbij wel een eigen afweging. Let op.  U mag deze gegevens alleen gebruiken om een civielrechtelijke procedure tegen hem te beginnen.

U wilt naar de rechter? U kunt lezen hoe u zo’n civiele rechtszaak kunt beginnen op https://www.betaalvereniging.nl/naw-gegevens-ontvangen

Opzet in het spel? Ook in geval van oplichting kunt u van deze PNBF-procedure gebruikmaken. Het gaat bijv. om online oplichting, zoals een nepwinkel die geen goederen leverde of oplichting via een bericht op uw smartphone. Op https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/maatschappij-politiek-en-wetgeving/opvragen-naw-oplichter leest u welke voorwaarden daarvoor gelden.

Voorkomen is beter dan genezen

De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam en IBAN die u intoetst, anders zijn dan de gegevens die bekend zijn bij de bank. Omdat dit voor de overboeking gebeurt, kunt u fouten voorkomen. De IBAN-Naam Check werkt automatisch, maar geldt alleen voor Nederlandse IBAN-nummers. Tip.  Bij een foutmelding (typefout of andere naam) is het verstandig om de gegevens te controleren, bijv. door de begunstigde te bellen op een telefoonnummer dat u van een andere bron heeft dan begunstigde zelf. Als IBAN-Naam Check niet werkt, krijgt u daar ook melding van.

Voorkom een onverschuldigde betaling door uw betalingen en begunstigden te dubbelchecken. Gebeurt het u onverhoopt toch, dan kunt u onder voorwaarden de naw-gegevens van de begunstigde opvragen bij de bank. Verwijs naar de PNBF-procedure. Doe bij oplichting altijd aangifte bij de politie.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01