WEBDIENSTEN - ONLINE COMMUNITY’S - 23.10.2023

Wanneer en hoe plant u uw tweets in?

Om uw product of dienst onder de aandacht te brengen, is het nuttig er vaak op X (Twitter) over te posten. Om maximale zichtbaarheid en interactie te krijgen, is het wel van belang op het juiste moment te posten. Wanneer is dat?

Beste algemene moment om te tweeten

Een X-gebruiker heeft twee verschillende manieren om naar tweets te kijken: Voor jou en Volgend . Bij Voor jou beslist u zelf welke tweets voor u interessant zijn, bij Volgend worden de tweets van de mensen die u volgt, getoond in chronologische volgorde. Veel mensen kiezen deze laatste mogelijkheid en daarom is het belangrijk om op het juiste tijdstip in deze lijst te verschijnen. Algemeen zijn de beste momenten om te tweeten tijdens de werkweek tussen 08.00 en 10.00 uur ’s morgens, rond de middag en tussen 18.00 en 21.00 uur ’s avonds, in de weekenden rond de middag en ‘s avonds.

Beste specifieke moment om te tweeten

U kunt het beste moment nog gerichter kiezen door te kijken wanneer uw tweets de meeste interacties kennen (gelezen, geliket of geretweet worden). Daartoe gaat u naar Twitter Analytics door op https://twitter.com in de linkerkolom naar  … More te gaan en Makersstudio ; Analyses te kiezen. Als u daar bovenaan op Tweets klikt, krijgt u een overzicht van de interacties met uw tweets gedurende de afgelopen 28 dagen (u kunt een aantal maanden terugkijken).

In de grafiek ziet u hoeveel tweets u heeft geplaatst, en door met uw cursor over de grafiek te bewegen ziet u hoeveel keer deze bekeken zijn. Daaruit kunt u afleiden op welke dagen van de week u het beste kunt posten. U kunt hieronder ook zien welke uw Top tweets met de meeste interacties zijn, waardoor u ziet welk soort inhoud bij uw volgers het populairst is. U kunt jammer genoeg niet zien op welk tijdstip uw tweets het meest bekeken worden. U kunt eventueel op de beste dagen tweeten op verschillende tijdstippen (waarbij u het tijdstip zelf bijhoudt) en later onder Top tweets kijken welk tijdstip de meeste betrokkenheid opleverde.

Op het juiste moment tweets plaatsen

Als u de beste dagen en tijdstippen kent, moet u ervoor zorgen dat uw tweets automatisch op deze momenten geplaatst worden. Het eenvoudigst en gratis is de ingebouwde planningsfunctie van Twitter te gebruiken. Let op.  Dat kan alleen op de Twitter-website, niet in de mobiele app. U tikt daar uw tweet in en drukt dan op het kalendericoontje onder het invulveld om een datum en tijdstip te kiezen. Om uw eerder geplande berichten te bekijken, klikt u onderaan dit venster op Geplande tweets .

Als u grotere hoeveelheden tweets wilt inplannen, kunt u beter een gespecialiseerde tool, zoals Buffer ( https://buffer.com ), gebruiken. Naast een website biedt deze ook browserextensies en mobiele apps aan, waardoor het eenvoudig is om tweets te plannen. U heeft hier een handige AI-ideeëngenerator, waarin u aangeeft welk soort tweets u voor welk doelpubliek wilt schrijven. Daarop wordt meteen een geslaagde tweet gegenereerd die u uiteraard nog kunt laten herformuleren, uitgebreider maken, enz. Tip.  Met Buffer kunt u trouwens ook posten naar uw andere socialemediakanalen, zoals Facebook of Instagram.

Wees consequent

Als u eenmaal de beste tijdstippen heeft gevonden, blijf deze lijn dan volgen. Post regelmatig en liefst telkens op de tijdstippen waarop de meeste betrokkenheid ontstaat. Uw publiek zal dan gaan uitkijken naar uw tweets.

Houd voor een maximale impact van uw tweets rekening met het ideale tijdstip: daar zijn algemene regels voor, maar u kunt het ook zelf checken voor uw eigen tweets. Plan uw tweets dan automatisch in op deze gunstige tijdstippen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01