Vergoeding overheid voor aanschaf administratiesoftware?
Als uw bedrijf of organisatie geen KvK-nummer heeft en u daardoor geen eHerkenning kon aanvragen en u alleen maar aangifte kon doen met administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener, dan kunt u een vergoeding krijgen voor de kosten die u heeft moeten maken om de software aan te schaffen of voor de kosten van de inhuur van een fiscaal dienstverlener. Let op. U komt alleen voor vergoeding in aanmerking als u niet met eHerkenning, DigiD of het Europees erkende eIDAS kon inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Voor wie? U kunt gebruikmaken van deze regeling als u:
- aangifte loonheffingen of aangifte vennootschapsbelasting deed via het oude portaal voor ondernemers; en
- u zich niet in kunt schrijven in het Handelsregister van de KvK of het PROBAS-register; en
- u daarom nog geen eHerkenning kon aanvragen voor Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Hoeveel compensatie? U krijgt een vergoeding van de werkelijke kosten die u heeft gemaakt voor de aanschaf van software of voor de inhuur van een fiscaal dienstverlener met een maximum van € 450 inclusief btw per jaar.
Hoe aanvragen? U vraagt de compensatie aan bij de Belastingdienst met het formulier Aanvraag vergoeding kosten voor aanschaf aangiftesoftware of inhuur intermediair. Zo kunt u tot en met 31Â december 2024 compensatie aanvragen voor:
- de aangifte vennootschapsbelasting 2022 die u in 2023 deed;
- de aangifte loonheffingen over 2023 die u in 2023 heeft gedaan.
Het formulier Aanvraag Vergoeding kosten aanschaf administratiesoftware of inhuur intermediair vindt u via https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 8, nr. 6.
Geldt niet voor ... De compensatieregeling geldt niet voor de kosten die u heeft gemaakt voor btw-aangiften. Let op.  Het is nog onbekend of deze regeling ook gaat gelden voor aangiften die u in 2024 moet doen.