RECHT - 20.04.2009

Ja hoor, reparatie is nog zeker zinvol!

Binnen één jaar vinden maar liefst vijf reparaties plaats aan uw dure kopieerapparaat. Volgens de monteur is de machine in goede staat. U koopt toch maar een nieuwe. Moet u dan toch de reparaties betalen?

U exploiteert een bedrijf en tot uw inventaris behoort o.a. een fors kopieerapparaat. Dit is al een aantal jaren oud maar werkt nog prima. Een onderhoudscontract heeft u overigens niet afgesloten. Helaas zijn er nogal wat defecten opgetreden aan de machine. U besluit de servicedienst te bellen. Deze is snel ter plekke en zorgt voor reparatie. U kunt gelukkig weer kopiëren.

Helaas, weer stuk

Enkele weken later is de machine opnieuw defect, dat is pech hebben. U besluit toch maar weer de servicedienst te bellen, die op zeer korte termijn de machine nogmaals komt repareren. Helaas blijkt ook de tweede reparatie niet doeltreffend genoeg zodat de machine het twee maanden later weer begeeft. U begint nu toch echt te denken aan vervanging. Helaas lijkt deze optie bijzonder kostbaar.

Driemaal is scheepsrecht

Enkele weken na de tweede reparatie valt de machine weer uit. De monteur komt en u vraagt de monteur of reparaties nog wel zin hebben. Deze zijn immers duur en de machine is binnen enkele maanden al voor de derde keer kapot.

De monteur geeft echter aan dat het kopieerapparaat nog in goede staat is en dat reparatie nog zeker zinvol is. U besluit dan maar de machine nogmaals te laten repareren. Lichtpuntje is dat deze derde reparatie uit coulance gratis gerepareerd wordt. De vreugde is echter wéér van korte duur want enkele weken later valt de machine weer stil. U laat met forse tegenzin nog twee dure reparaties uitvoeren voordat u besluit dat het zinloos is om nog geld aan deze machine uit te geven.

Een flinke investering

U besluit dan maar een nieuw kopieerapparaat te kopen. Gelet op het feit dat de monteur u had gezegd dat reparaties zeker nog zinvol waren nu de machine in goede staat was, besluit u de laatste twee reparatiefacturen niet te betalen. De monteur heeft u immers verkeerd voorgelicht!

Incasso

De servicedienst vindt echter wél dat de laatste twee reparaties eveneens betaald moeten worden en neemt incassomaatregelen. U houdt voet bij stuk met als resultaat dat de zaak wordt voorgelegd aan de kantonrechter (LJN: BB8631). U stelt dat u toch mocht vertrouwen op de mededelingen van de monteur.

Wel begrip maar geen resultaat

De rechter heeft weliswaar begrip voor uw situatie, maar daar blijft het dan ook bij. De rechter vindt dat een monteur niet zomaar mag zeggen dat een machine nog in goede staat is. Zeker niet als uit de feiten blijkt dat dit niet bepaald het geval is. Maar dat is niet genoeg reden om de facturen niet te betalen.

Eigen schuld. Het gaat hier namelijk om een oudere machine waarvoor geen onderhoudscontract was afgesloten en die dus ook geen servicebeurten kreeg. Volgens de rechter is zo’n machine storingsgevoeliger dan een nieuw apparaat. De ondernemer heeft er zelf voor gekozen geen onderhoudscontract af te sluiten. Hij moet de afweging maken tussen repareren of een nieuwe machine aanschaffen. Deze verantwoordelijkheid kunt u niet afschuiven op de servicedienst.

De rechter vindt dat u niet blindelings af mag gaan op uitlatingen en toezeggingen van een monteur, zeker niet bij een oudere machine. Weeg zelf ook de risico’s af en vraag zo nodig een spijkerharde garantie. U voorkomt daarmee dat u onnodig hoge reparatiefacturen ontvangt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01