Hoezo staartkosten incalculeren?
Bij uw bouwcalculatie is het zaak om alle kosten vooraf goed in beeld te krijgen.Wat zijn ‘staartkosten’ bij uw bouwcalculatie? Hoe worden die goed berekend? Hoe voorkomt u dat u kosten vergeet te berekenen?
Begroting als uitgangspunt. Een begroting opstellen heeft als doel om alle te maken directe en indirecte kosten in beeld te brengen, waardoor uiteindelijk de kostprijs ontstaat van een toekomstige opdracht. Een begroting wordt meestal vooraf gemaakt en is de basis van de offerte en vervolgens van de opdracht. Ook voor verrekening van meer- en minderwerk is de begroting uitgangspunt. Tijdens het op- en doornemen van de klantwensen wordt de omvang van het werk duidelijk en wordt bekend wat de werkzaamheden zullen zijn en welke materialen daarbij horen. Dit alles kunt u dan terugvinden in de begrotingsbladen. Als het gaat om alle indirecte kosten die begroot zijn, kunt u die terugvinden in het staartblad.
Wat zijn ‘staartkosten’?
Meer kosten. Er komen natuurlijk nog meer kosten kijken bij het bouwen, zoals de kosten om een bouwbedrijf te runnen, materieel in te zetten, op te ruimen, voorzieningen van tijdelijke aard, verletten, transporten, uitvoeringskosten, e.d. Deze kosten worden opgenomen bij een begroting in het staartblad. Hiervoor zijn daar de nodige voorbeelden van gegeven. Deze staartkosten zijn ondergebracht in een apart totaaloverzicht dat u als checklist kunt gebruiken én als invulblad om de begroting compleet te maken.
Wat doorberekenen en hoeveel?
Percentage. In onze eerdere artikelen over bouwcalculatie hebben wij aangegeven hoe u kosten kunt vaststellen voor gebruik klein gereedschap of voor gebruik bevestigingsmiddelen, e.d. Vaak kan dat door voor de diverse kostensoorten een percentage te bepalen aan de hand van verbruik van bijvoorbeeld een periode van een jaar. Dat totaal zet u tegenover de jaaromzet, waardoor een percentage kan worden bepaald. Voor materieel berekent u een verhuurprijs op basis van totale inzet per materieelstuk per jaar. Let op. Dat bedrag is niet alleen de afschrijving, maar daar behoren zeker ook kosten bij voor onderhoud e.d.
Een checklist als hulpmiddel. Om er zeker van te zijn dat u niets vergeet, is het gebruik van een vaste checklist aan te raden. Daarop staan alle mogelijke kosten verdeeld over diverse rubrieken. Na het opstellen van de begroting neemt u dan de checklist door en vult u kosten in waar dat voor die betreffende opdracht van toepassing is. Een checklist kunt u overzichtelijk en snel raadplegen.
Samenvatting calculatie directe kosten
(verzameld uit uitgebreide begroting)
nr. | onderdeel directe kosten | hoeveelheid | prijs/eenheid of opslag | totaal € |
1. | eigen arbeid | uur | € | |
2. | inkoop arbeid | uur | € | |
3. | verkoopprijs materialen | |||
4. | prijs onder-aannemer 1 | € | % | |
5. | prijs onder-aannemer 2 | € | % | |
6. | prijs onder-aannemer 3 | € | % | |
7. | enz. | |||
Directe kosten a)b) | Totaal | € |
a) het totaal van deze samenvatting overnemen in de checklist staartkosten;
b) als er werkzaamheden zijn die vallen onder de regeling ‘Btw laagtarief schilder- en stukadoorwerk’, deze dan hier apart vermelden voor de latere berekening van de btw over het eindbedrag: Totaalkosten waarover btw laagtarief 6%-regeling berekend wordt: € ………
Download de checklist ‘Staartkosten’ van http://bouw.indicator.nl (BW 12.02.06).