BELASTINGDIENST - 23.06.2011

Even de BelastingTelefoon bellen …

Wat als u vooraf zekerheid wilt hebben over een fiscale kwestie? Legt u die dan voor aan de BelastingTelefoon of aan ‘uw’ inspectie? Wat is wijsheid?

Bij de inspecteur te biecht. Als u over een fiscale kwestie een vraag stelt aan ‘uw’ Inspectie, zult u normaal gesproken om een schriftelijke reactie vragen. Als er dan later een verschil van inzicht ontstaat over wat er precies gevraagd is en hoe het antwoord daarop was, heeft u de schriftelijke reactie van de inspecteur om op terug te vallen. Let op. Een nadeel van het stellen van schriftelijke vragen is dat de reactie soms erg lang op zich kan laten wachten. Tip. In de praktijk wil het nog wel eens helpen om de vraag eerst telefonisch aan de inspecteur te stellen en daarna het antwoord van de inspecteur schriftelijk te bevestigen, met het verzoek een kopie van uw brief voor akkoord te ondertekenen.

Even de BelastingTelefoon bellen. Als u voor een belangrijke beslissing staat en u niet de tijd heeft om een (schriftelijke) reactie van de inspecteur af te wachten, kunt u uw vraag ook aan een medewerker van de BelastingTelefoon stellen. Het grote voordeel is dat u meteen een reactie krijgt, maar u krijgt deze reactie niet op schrift. Let op. Dit kan een nadeel zijn als er later, bijvoorbeeld bij de aanslagregeling, discussie ontstaat over de verstrekte inlichtingen of de gedane toezegging.

Met lege handen. In een recente procedure voor Hof Amsterdam speel­­de het volgende. Aan een man was een voorlopige aanslag over 2005 op­­gelegd waarin tweemaal de loonheffing was verrekend. De definitieve aanslag bevatte dezelfde fout. De inspecteur ontdekte de fout en legde een navorderingsaanslag op.

De man stelde dat hij na ontvangst van de voorlopige aanslag met de Be­­lastingTelefoon had gebeld en dat hem toen mondeling was toegezegd dat de verrekening van voorheffingen correct was. Omdat de man alleen maar kon verwijzen naar een mondelinge toezegging, was er volgens de rechter geen sprake van ‘opgewekt vertrouwen’. De rechter achtte het niet aannemelijk dat een dergelijke toezegging was gedaan. De rechter besliste wel dat de heffingsrente moest worden verlaagd tot nihil. Als de inspecteur gewoon de ingediende aangifte had gevolgd, zou er geen heffingsrente betaald hoeven te worden (LJN: BO9133).

Bij de BelastingTelefoon krijgt u direct antwoord, maar niet op schrift. Stel daarom uw vraag telefo­­nisch aan de inspecteur en bevestig zijn antwoord schrifte­­lijk.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01