WET- EN REGELGEVING - ONTSLAG - 17.06.2011

Kunt u kosten besparen bij een ontslagzaak?

Stel, u moet naar een advocaat/jurist omdat u uw disfunctionerende kok wilt ontslaan. Deze advieskosten zijn weliswaar aftrekbaar, maar evengoed wilt u de kosten beperken. Hoe houdt u praktisch gezien de kosten in de hand?

Jurist of advocaat? Voor zaken waarvoor u bij de kantonrechter terechtkunt, bent u niet aangewezen op een advocaat. Dit betekent dat u bij de kantonrechter ook zélf een procedure kunt voeren. De kantonrechter behandelt onder andere arbeidszaken en zaken m.b.t. huur. Juristen, die geen advocaat zijn, krijgen door deze wetswijziging meer mogelijkheden om zaken voor u te doen. Het voordeel van juristen is dat zij net als advocaten gespecialiseerd zijn maar dat zij een lager tarief hanteren dan een advocaat. Advocaten hanteren vaak een tarief vanaf ongeveer € 175,- excl. btw per uur, terwijl juristen een tarief hanteren vanaf ongeveer € 140,- excl. btw per uur. Het loont dus om bij de kantonrechter een jurist in te schakelen.

Dossieropbouw in 3 fasen is zeer wijs!

U kunt veel tijd en daarmee kosten besparen door er zelf voor te zorgen dat het dossier van de betreffende zaak op orde is, vóórdat het naar de jurist of de advocaat gaat. Hierna zal worden ingegaan op wat van belang is voor het in de kop aangehaalde voorbeeld (arbeidsrecht). Dossieropbouw is onder te verdelen in drie fasen.

Fase 1: het verbetertraject. In de eerste fase rea­­geert u als werkgever op het disfunctioneren van de kok. U moet de kok zo snel mogelijk aanspreken op zijn disfunctioneren, bijvoorbeeld op de samenwerking in de keuken. Daarbij moet u het on­­gewenste gedrag zo concreet mogelijk om­­schrij­­ven en aangeven wat en hoe er verbeterd moet wor­­den. Dit wordt ook wel het ‘verbetertraject’ ge­­noemd. U maakt hierin schriftelijk afspraken over termijnen, voorwaarden en de ondersteuning die u de kok biedt om zijn functioneren te verbeteren. Die ondersteuning kunt u zelf geven, maar die kan ook door opleiding en coaching worden bereikt.

Redelijkheid. Belangrijk hierbij is dat het wel redelijke afspraken moeten zijn. Een onredelijk korte periode om het functioneren te verbeteren, kan bijvoorbeeld verkeerd uitpakken bij de rechter. Wat redelijk is, blijkt afhankelijk van bijv. de duur van het diensverband, eerdere waarschuwingen en de punten die verbeterd moeten worden.

Fase 2: het evalueren. In de tweede fase evalueert u de afspraken met de kok. Zijn de afspraken nagekomen? Is het functioneren voldoende verbeterd? Moet de kok nog een tweede kans krijgen om zich nog meer te verbeteren?

Fase 3: de beslissing. In de derde fase neemt u de beslissing. Als de kok goed functioneert, kan het dossier (voorlopig) worden gesloten. Ook dan is het uiteraard raadzaam om het functioneren van de kok in functionerings- en beoordelingsgesprekken te blijven volgen en schriftelijk vast te leggen.

Mocht de kok nog steeds niet functioneren, onderzoek dan of een onderlinge regeling mogelijk is om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.

Hoezo wetswijziging per 1 juli 2011?

Maximumbedrag en kantonrechter? Vanaf 1 juli a.s. wordt het maximumbedrag voor vorderingen van € 5.000,- verhoogd naar € 25.000,-. Verder krijgt de kantonrechter, ten aanzien van geschillen terzake van consumentenkredieten tot en met € 40.000,- en van consumentenkoop, de bevoegdheid uitspraken te doen. Dit betekent dat er meer zaken bij de kantonrechter kunnen wor­­den aangebracht. Let op. Deze wetswijziging heeft echter geen invloed op arbeids- en huurzaken, omdat u hiervoor áltijd naar de kantonrechter moet.

Zorg bij disfunctioneren van een werknemer dat u een volledig dossier opbouwt waarin u het disfunctioneren én het verbetertraject schriftelijk vastlegt! Het loont om bij een kantonrechter een jurist in plaats van een advocaat in te schakelen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01