WERKWIJZE BELASTINGDIENST - 17.11.2011

Ombudsman tikt fiscus keihard op vingers

Als belastingzaken voor de rechter worden uitgevochten, hebben partijen zich aan zijn uitspraak te houden, aldus de Nationale ombudsman. Hoe kunt u als horecaondernemer hiermee uw voordeel doen? Is dat duur en omslachtig?

Rapen gaar. Als u het niet eens bent met een belastingaanslag, kunt u in bezwaar bij de inspecteur. Als deze vasthoudt aan zijn standpunt, staat de weg naar de rechter open. Diens uitspraak is bindend, dus als u het er niet mee eens bent, moet u in hoger beroep gaan en vervolgens zo nodig naar de Hoge Raad stappen.

Onderzoek. Dat vond de Nationale ombudsman, die in een onlangs verschenen rapport keihard uithaalde naar de Belastingdienst Rivierenland. Deze instantie meende het rechterlijk oordeel aan de fiscale laars te kunnen lappen (Rapport Natio­­nale ombudsman 2011/280). Wat speelde er?

Een ongeluk komt zelden alleen

Dubbele ellende voor collega. Een horecaondernemer kreeg een auto-ongeluk en moest daarom stoppen met zijn zaak. Toen werd het be­­drijfs­­pand naar privé overgebracht. Omdat er geen be­­las­­tingaangifte was ingediend, werd de voormalig ondernemer getrakteerd op een naheffingsaanslag van ruim € 46.000,-. Uw collega ging hiertegen in bezwaar en daarna in beroep bij de rechtbank.

Oordeel rechtbank. De rechtbank gaf uw collega gelijk en vernietigde de navorderingsaanslag. Hoewel de oorspronkelijke aanslag van twee ton niet ter discussie stond omdat hiervoor de beroepstermijn al ruim was verstreken, gaf de rechter wel aan dat deze tot een te hoog bedrag was opgelegd. De rechter gaf aan ervan uit te gaan dat de fiscus deze aanslag ambtshalve zou herzien.

Oordeel Gerechtshof. In plaats daarvan tekende de inspecteur hoger beroep aan tegen de uitspraak. Echter, ook het Gerechtshof gaf uw collega gelijk. Bovendien stelde het Hof vast dat de oorspronkelijke aanslag meer dan een ton te hoog was vastgesteld. Het Hof liet de uitspraak van de rechter dan ook in stand.

Fiscus hardleers

Onverteerbaar. De navorderingsaanslag werd vernietigd, maar in plaats van het verminderen van het bedrag van de oorspronkelijke aanslag tot iets minder dan een ton, ging de fiscus over tot het invorderen van het volledige bedrag. Daarop schakelde de gedupeerde ex-ondernemer ten einde raad de Nationale ombudsman in.

Oordeel ombudsman. De ombudsman liet in zijn rapport niets aan duidelijkheid te wensen over en stelde dat de fiscus zich gewoon aan het oordeel van de rechter heeft te houden. Deze had tot twee keer toe aangegeven dat de fiscus de oorspronkelijke aanslag te hoog had vastgesteld en dus had de ondernemer erop mogen rekenen dat de aanslag zou worden verminderd. Nu dit niet was gebeurd, had de fiscus onbehoorlijk gehandeld, met als gevolg dat de ombudsman het advies gaf de aanslag alsnog te verminderen.

Waarom is dit voor u van belang?

Uw recht halen! Horecaondernemers schrikken er in de praktijk nogal eens voor terug naar de rechter te stappen. Wie het toch doet, moet erop kunnen rekenen dat ook de fiscus zich aan een uitspraak houdt. De ombudsman is dan een optie.

Praktisch en gratis. U kunt de ombudsman ook bij andere klachten over de fiscus inschakelen. Dit kan simpel via het invullen van een formulier op de site (htttp://www.ombudsman.nl). Aan het indienen van een klacht zijn geen kosten verbonden.

Als de fiscus zich niet aan een uitspraak van de rechter houdt, moet u zich niet laten overbluffen en gewoon naar de Nationale ombudsman stappen. Dit is simpel en er zijn geen kosten aan verbonden.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01